Warme, lauwe en koude acquisitie
Acquisitie kun je verdelen in warme, lauwe en koude acquisitie. Warme acquisitie houdt in dat je in gesprek gaat met mensen die je al kent. Lauw betekent dat je iemand vaag kent of ooit gesproken hebt, waardoor je kunt terugvallen op een ontmoeting of een besproken onderwerp. Koude acquisitie is het moeilijkst. Je benadert iemand die je helemaal nog niet kent. Je moet jezelf nog introduceren en het contact van daaruit opbouwen.
Maak een lijst van al je contacten
Begin bij het maken van een lijst van al je bestaande klanten, leads of potentiële nieuwe klanten. Schrijf ook op welke mensen je kent die je eventueel verder kunnen helpen. Durf te vragen aan mensen in je netwerk, of aan bestaande klanten. De meeste mensen willen je graag een stap verder helpen als je het ze vraagt. Tevreden klanten bevelen je meestal graag aan anderen aan. Denk ook aan anderen in jouw netwerk: LinkedIn-connecties, nieuwsbriefabonnees of nieuwe volgers op Instagram. Schud de schroom van je af en stuur ze eens een DM als je graag met ze in contact wilt komen.
Plan acquisitie in
Plan iedere week een vast moment in om aan je acquisitie te werken. Noteer de status van het contact en koppel daar vervolgens een concrete taak aan. Voortaan gebruik je dit vaste moment om een aantal taken van die actielijst af te vinken. Maak het zo concreet mogelijk. Schrijf bijvoorbeeld duidelijk op wanneer en met wie je contact opneemt. Houd het leuk voor jezelf door koude en warme acquisitiegesprekken af te wisselen.
Voorbeeld van een actielijst
Zelf aan de slag? Maak je eigen actielijst.
Krijg je geen reactie op mails die je hebt verstuurd? Kies dan eens een andere vorm en stuur een appje of bel iemand op.
Vragen?
Je kan een gratis oriëntatiegesprek aanvragen bij Cultuur+ondernemen als je twijfelt over de juiste aanpak voor jou.