Ik kan me voorstellen dat je hebt gehoord over Facebooks nieuwe naam; Meta. Het heeft voor veel vragen gezorgd, een van de meest gestelde is: Wat is de Metaverse? Ik geprobeerd het uit te leggen in één zin: De metaverse is een netwerk van real-time rendered 3D ruimtes en layers gefocust op sociale connecties. De metaverse is dus niet één virtuele wereld! Dit is een misconceptie die bij veel mensen op speelt. De metaverse kan bezocht worden met een smartphone net zo goed als met een PC, het is net zo goed een 3D layer over de echte wereld die je met augmented reality bril vertoont als een virtuele wereld waar je met een virtual reality bril in stapt. Je kunt er zelfs zonder AR of VR bril instappen zoals gebeurt met Pokémon Go.
Handige linkjes:
Wat betekent metaverse?
Ik wil graag starten met de exacte betekenis van het woord: ‘metaverse’ ook wel ‘metaversum’ genoemd. ‘Meta’ betekent in het engels ‘beyond’, als je dit naar het Nederlands vertaald betekent het voorbij, navolgend. Het andere deel: ‘Verse’ komt van universe, oftewel het universum. ‘Meta’ en ‘Universe’ gecombineerd maakt ‘metaverse’. Het grappige is dat het woord in 1993 al voor het eerst verscheen in Snow Crash, een roman gecreëerd door Neal Stephensons, het ging over de technologie van het internet.
Wat is de metaverse niet?
Deze vraag vind ik eigenlijk interessanter dan de vraag over wat de metaverse wel is, dit komt omdat de toekomst van de metaverse nog geschetst moet worden. Er is veel hype ontstaan en binnen die hype is er rondgegaan dat de metaverse één virtuele wereld is. Terwijl de grote bedrijven zoals NVIDIA, Roblox en Epic Games de metaverse zien als meerdere 3D rendered ruimtes en layers die samen de metaverse vormen. Dit zijn bedrijven die de technologie en de kennis hebben om de metaverse realiteit te maken. 3x raden welke kant de metaverse dan op zal gaan.
Ook wordt er vaak gezegd dat Web-3 de metaverse is, dat hoeft echter niet zo te zijn volgens de grootheden. Volgens de grootheden moet er wel een nieuw soort digitale economie ontstaan waardoor alles zoals zij dat mooi noemen ‘interoperable’ moet zijn, hiermee bedoelen ze dat alle digitale eigendommen over de verschillende virtuele ruimtes en layers te ruilen moeten zijn en de items in meerdere werelden gebruikt moeten kunnen worden. Nu lijkt de Web-3 technologie (blockchain, NFT’s & Crypto) daar perfect voor te zijn, dit geven de meeste van de grootheden ook wel toe, maar ze zeggen dat het niet in steen staat geschreven dat blokchain, NFT’s & crypto hier de oplossing voor zijn (bron: Bloomberg Intelligence podcast).
Zelf denk ik echter wel dat dit de oplossing gaat zijn, vooral omdat de Web-3 technologie zich in games als Axie Infinity al heeft bewezen. En zodra iets zo goed werkt springen er veel andere bedrijven op om er hun voordeel uit te halen zonder zelf opnieuw het wiel te hoeven uitvinden. Dan heb je daarnaast nog de critici over de hoge gas fees en de traagheid van transacties die wel eens opspelen in de blockchain wereld, maar daar worden momenteel van allerlei oplossingen voor gebouwd, grote successen hierin zijn de Polygon en Solana blockchain. Zo heeft nu ook Meta haar eerste NFT minting fase gepland op Polygon!
De belangrijkste drijfveer in de metaverse zijn sociale connecties. De metaverse ontstaat in wezen doordat de mens wil communiceren via het internet. De manier van communiceren wordt echter elke keer verbeterd, eerst konden we informatie delen via het internet, we konden chatten met elkaar en vervolgens konden we via apps als Facebook en Instagram onze dagelijkse bezigheden delen via afbeeldingen en video’s.
Nu komt er een tijdperk aan waarin we via onze eigen 3D avatars kunnen communiceren in 3D rendered virtuele ruimtes. Dit is de volgende stap van de communicatie via het internet. Deze stap gaat er op lange termijn voor zorgen dat de echte wereld een digitale 3D layer over zich heen krijgt die onze realiteit aanpast, dit noemen we augmented reality (AR).
Ook zullen er gelijktijdig 3D virtuele ruimtes ontstaan die een nieuwe digitale werkelijkheid bieden, ook wel virtual reality (VR) genoemd. Doormiddel van VR technologie zoals VR-brillen en haptic suits (een pak dat gebruik maakt van je zenuwen om digitaal gevoel te simuleren) worden deze experiences levens echt.
Meer lezen op metaversionary