Kopkracht: 7 tips voor het bedenken van catchy koppen en serieus geniale slogans

30-05-2022
264 keer bekeken 0 reacties

Prikkelende koppen bedenken voor een campagne, website of brochure. Hoe leuk is dat! Maar soms wil het even niet. Is de deadline te dwingend. Zit je er niet lekker in. Met de volgende koppensnellers doorbreek je elke patstelling.

1. Blijf uit ‘t rood
Schrijven. Schrappen. Opnieuw proberen. Soms lijkt niks te lukken. Toen ik als copywriter begon, vormde ik een duo met een art-director. Die zat al binnen 15 minuten met z’n stiften op de tafel te tikken. ‘JIJ bent copywriter, JIJ moet het weten’. Of dat hielp! Mijn bergen werden er alleen maar groter door. Hier dus tip 1: maak het niet te zwaar. Je bent ook maar een mens.

2. Leeg je hoofd
Rust is bepalend voor creativiteit. Dus neem een momentje voor je zelf. Koffie voor je neus, socials op nul en op de deur een ‘ik ben er niet!’-bord. En een groot, wit vel. Ik gebruik daarvoor A3-papier. Omdat mijn bureau gewoonlijk vol ligt met van alles, gaat dat tijdelijk in een la. Ik maak mijn hoofd net zo leeg als het witte vel voor me.

3. Ga lekker los
Lees de briefing geconcentreerd. Zorg dat je de essenties hebt opgezogen en schuif hem dan weg. Op mijn grote lege vel noteer ik dit residu in de kantlijn. Daarmee toets ik straks mijn vondsten. Vervolgens teken ik links en rechts op mijn vel twee gezichten. Personificaties van de zender en de doelgroep. Bij beide schrijf wat zij voelen, hopen of vrezen. Dan ga ik los: kreten, woorden, associaties, stukjes zin. Net zo lang tot ik toe ben aan een nieuwe cappu. De kanshebbers onderstreep ik bij mijn eerste slok. Andere woorden die voor mijn kop ongebruikt blijven, gebruik ik later voor de platte tekst. Dubbel plezier.

 Lees verder 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Cookie-instellingen