Submenu

Een sterk profiel – hoe pak je dat aan? Anemoon geeft je tips.

15-01-2024
325 keer bekeken

Je berichten op Instagram zijn een haakje om mensen naar je profiel te lokken. Met een aansprekend verhaal maak je ze nieuwsgierig naar je werk en diensten die je aanbiedt. Dan is het wel zo fijn als die duidelijk te vinden zijn op je profielpagina.

Anemoon Utens, freelance social media manager en consultant, en eigenaar van Afresh Media, laat aan de hand van voorbeelden zien wat goed werkt.

Schrijf een duidelijke bio

Je bio is je visitekaartje: in één oogopslag maak je duidelijk wie je bent en wat je doet. Je hebt maar weinig ruimte, 150 tekens, dus kies goede trefwoorden en een duidelijke foto. Daar is geen vaste formule voor. Toch zijn er wel dingen te noemen die goed werken. Kijk bijvoorbeeld naar de bio van hospitality designer Ingrid van der Veen.
In één oogopslag is duidelijk wat zij doet en hoe je haar kunt bereiken. Op de foto zie je Ingrid, met op de achtergrond een glimp van haar werkomgeving. Ingrid beschrijft in een paar trefwoorden haar expertise. En: ze gebruikt emoji’s. Emoji’s in een bio werken vaak goed: ze vallen op en werken als bullets.

Onderaan in de bio van Ingrid staat een zogenaamde linktree. Daarmee kan je op Instagram meer links laten zien dan alleen je website. Zoals links naar een interview of van een event of opening, een podcast waarin je te gast was, je contactgegevens enz. Een Linktree is ook handig als jouw werk bijvoorbeeld ergens te koop is. Je maakt dan een link aan naar de galerie waar jouw werk te zien en te koop is. Hoe je een gepersonaliseerde linktree kunt aanmaken lees je hier.

Ook bij Marloes de Vries is te zien hoe emoji’s werken. Je kunt meer informatie kwijt zonder woorden te gebruiken. En het is overzichtelijk. Marloes heeft ook een duidelijke call to action in haar bio: “Sign up for my newsletter below”. Altijd goed om te doen, “Bekijk mijn werk hier ⬇️ ” bijvoorbeeld.

In je zakelijke profiel kun je je beroep zetten. Bij Ingrids bio zie je bv staan: Interieur/Home Decor. Bij Marloes de Vries: artist. Dit stel je in bij je settings (edit profile): je category.

Zorg dat je contactinformatie duidelijk is

Zorg ook dat je je (studio)adres of in ieder geval woonplaats en land toevoegt in je bio, dan hoef je dat niet in de 150 tekens te melden. Zie bij het onderstaande voorbeeld van Elten Kiene. Dit doe je bij “edit profile”.Het is natuurlijk heel belangrijk dat potentiële klanten jou kunnen bereiken als ze je profiel bekijken. Als ze je werk willen kopen of als ze je willen benaderen voor een podcast, moet dat geen moeite kosten. Dus zorg dat je contactinformatie up to date is. Naast je website of Linktree moet ook je e-mailadres en je telefoonnummer waarop je gebeld op geappt kunt worden duidelijk vindbaar zijn. Als je een zakelijk profiel hebt, kun je je telefoonnummer en e-mailadres makkelijk toevoegen en zie je dat in je profiel staan onder je bio onder de button ‘contact’.

Als je je producten verkoopt op Instagram kan je een shop aanmaken en zie je dat op je profiel staan, zoals bij Marloes de Vries, bij ‘view shop’.

Bundel je stories met ‘highlights’

Onder je bio kun je ‘highlights’ neerzetten, een verzameling van jouw stories. De meeste privé-gebruikers maken van hun hoogtepunten een soort dagboek en bewaren hun stories gesorteerd op jaar. Als zakelijk gebruiker kun je je stories beter bundelen op onderwerp. Bijvoorbeeld onder ‘Projects’, zoals Ingrid van der Veen. Of onder ‘Exhibitions’, zoals fotograaf Sophie de Vos.

Highlights van Ingrid van der Veen

Highlights van Sophie de Vos

Highlights van Marloes de Vries

 

Of maak een highlight met informatie over jouzelf. Heel belangrijk: kies niet voor de automatische naam ‘hoogtepunten’, maar edit de naam van je highlight en geef je publiek een idee van wat ze te zien gaan krijgen. Je kunt foto’s gebruiken voor je hoogtepunten, zoals Sophie, maar je kunt er ook voor kiezen om ze zelf te ontwerpen. Dat kan bijvoorbeeld met Canva. Dat is een heel makkelijk en gratis programma om vormgeving te maken. Een soort simpel Adobe. Voor een rustig beeld is het fijn als je kiest voor een consistent kleurgebruik of kleuren die veel terugkomen in jouw werk. De hoogtepunten van Sophie zijn daar een goed voorbeeld van.

Denk na over het totaalplaatje

Instagram draait grotendeels om beeld. Het spreekt voor zich dat je bij elke post een goede foto of video plaatst. Maar houd er ook rekening mee hoe de foto’s van jouw berichten er bij elkaar uitzien in je 'feed'. Een consistent beeld is fijn om te zien, en helpt je publiek om in één oogopslag te zien wat je doet of wat voor werk je maakt. Fotografe Sophie de Vos wisselt bijvoorbeeld steeds af tussen close-ups van haar werk, impressies van haar studio, beelden van haar werk in de ruimte en foto’s van haarzelf (of een combinatie). Ook het kleurgebruik is heel consistent.

Insta Sophie de Vos

Feed Sophie de Vos

Kunstenares Charlotte Schleiffert kiest er juist voor om de focus op haar werk te leggen met (close-ups) van haar grote schilderijen. Ze post sporadisch foto’s van tentoonstellingen. Het totaalplaatje is heel kleurrijk.

Insta Charlotte Schleiffert

Feed Charlotte Schleiffert

Ook bij Julia Kaiser (@juliakaiserart) zie je verschillende foto’s van haar werk, maar wel een goede consistentie.

Feed Julia Kaiser

Zet je mooiste/beste posts in de spotlight

Je kunt een aantal posts ‘pinnen’ bovenaan je profiel. Die berichten blijven dan altijd bovenaan staan (naar het icoontje van een punaise dat verschijnt bij de post). Zet je mooiste project in de etalage. Of kies een bericht waar je veel reacties en likes voor kreeg. Muzikant Joshua J licht bijvoorbeeld de muziekvideo en live uitvoering van zijn nummer ‘Loving You’ uit. En Odair Pereira laat beelden van een fotoshoot en zijn modeshow zien.

Pins Joshua J

Pins Odeira Pereira

Berichten vastzetten kun je doen door op de drie bolletjes rechtsboven het beeld te drukken, in de balk waar ook je logo, profielnaam en locatie vermeld worden. Je kunt overigens ook reacties vastzetten door die van rechts naar links te swipen.

Zet ook video's in

Het is belangrijk om verschillende soorten posts te maken: foto’s, maar ook een carrousel van foto’s, video, reels. En natuurlijk stories, want er zijn mensen die alleen maar stories kijken. Als je een video post, let er dan goed op welk beeld uit de video je als ‘cover image’ kiest en dus te zien is in je ‘feed’.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen