[SIV] Ambitie om creativiteit te combineren met maatschappelijke waarde zal me blijven drijven

Sanne Voet 13-01-2025
132 keer bekeken 0 reacties

Mijn naam is Sanne Voet. Ik volg de opleiding Creative Concepts for Communication aan Fontys in Tilburg, maar op dit moment ben ik bezig met mijn minor Creative Start-Up Lab aan de HKU.

Deze minor geeft me de kans om mijn passie voor creativiteit en ondernemerschap verder te ontwikkelen, iets wat al sinds mijn mbo-opleiding een belangrijke rol in mijn leven speelt.

Voordat ik aan mijn huidige studie begon, heb ik de opleiding Styling, Interieur en Vormgeving afgerond aan het Nimeto in Utrecht. Na mijn afstuderen heb ik ervoor gekozen om verder te studeren, omdat ik mij wilde specialiseren in het bedenken en ontwikkelen van concepten. Toch is mijn liefde voor ondernemen altijd gebleven. Mijn minor gaf me dan ook de perfecte kans om een van mijn grootste dromen na te jagen: het opzetten van mijn eigen onderneming.

Tijdens de minor heb ik gewerkt aan een concept dat mij na aan het hart ligt: "You Connect", een online platform dat jongvolwassen werkzoekenden in de creatieve sector koppelt aan vacatures die écht bij hen passen. Het idee is dat kwaliteiten en talenten belangrijker zijn dan diploma's of opleidingsniveau. Via "You Connect" krijgt de werkzoekende zelf de regie over de sollicitatieprocedure, wat de kans op discriminatie verkleint en een eerlijker speelveld creëert. Dit concept vloeit voort uit mijn eigen ervaringen en visie, én uit mijn trots als mbo-alumnus. Het mbo is een waardevol onderwijstraject dat helaas nog te vaak wordt ondergewaardeerd. Juist die ervaring heeft me destijds gemotiveerd om door te studeren en mezelf verder te ontwikkelen.

Mijn stages: waardevolle ervaringen! Tijdens mijn opleidingen heb ik verschillende stages mogen lopen, waarin ik veel heb geleerd en mezelf heb ontwikkeld:

  • We Fashion: Bij We Fashion hield ik me bezig met store design en het ontwerpen van etalages, waarbij ik direct betrokken was bij de uitstraling van de winkels.
  • Lukkien: Hier werkte ik als fashion stylist en later als interieur stylist. Ik ontwierp en stylde sets en modellen voor reclamecampagnes van merken als Hummel, Scotch & Soda, Wehkamp, Rituals en Bol.
  • D&B Eventmarketing: Mijn meest recente stage was bij D&B Eventmarketing, waar ik creatieve concepten ontwierp voor grote bedrijfsevenementen. Denk aan projecten zoals het HDI benefietgala, Papageno’s benefietconcert en evenementen voor Bol, Narim en de Pearl Paint Group.

Deze stages hebben me waardevolle inzichten gegeven in verschillende creatieve vakgebieden. Ik ontdekte hoe het is om te werken aan projecten met grote budgetten en bekende merken, en hoe het voelt om creatieve concepten werkelijkheid te zien worden. Toch besefte ik tijdens deze ervaringen dat ik iets miste: een gevoel van persoonlijke voldoening.

 

Waar mijn hart sneller van gaat kloppen!

Na lang nadenken ben ik een andere weg ingeslagen en ben ik content gaan maken voor een ouderenzorgorganisatie. Hier houd ik me bezig met zowel interne als externe communicatie. Dit combineert mijn creativiteit en mijn studie, terwijl ik tegelijkertijd maatschappelijk betrokken ben. Het werken in de ouderenzorg geeft me veel meer voldoening dan ik ooit had verwacht. Ouderen een mooie (misschien wel laatste) dag bezorgen voelt voor mij waardevoller dan werken voor grote namen of projecten met enorme budgetten. Dit werk doe ik naast mijn studie en het biedt me de mogelijkheid om ervaring op te doen, én te sparen voor mijn toekomst. Dit is niet wat ik op lange termijn wil blijven doen, maar het geeft me nu precies wat ik nodig heb: energie, betrokkenheid en ruimte om mijn creativiteit te benutten. Bovendien helpt het me om te ontdekken waar mijn hart echt ligt.

Mijn droom voor de toekomst

Mijn grootste droom is om ooit een waardevol product op de markt te zetten dat écht iets toevoegt aan de maatschappij. Daarnaast wil ik blijven werken aan het bedenken van concepten die niet alleen creatief zijn, maar ook een positieve impact hebben op de wereld om ons heen. Of het nu gaat om initiatieven zoals “You Connect” of andere vernieuwende ideeën: ik wil mijn creativiteit gebruiken om een verschil te maken en anderen te inspireren. Voor mij is het belangrijk dat mijn werk betekenisvol is en bijdraagt aan een betere samenleving.

Mijn advies

Als er één les is die ik uit mijn reis heb geleerd, dan is het dit: Doe waar jij blij van wordt. Vraag jezelf af waar je voldoening uithaalt. Wat geeft je energie? Wat vind je écht leuk? Het antwoord op die vragen is jouw richting, niet het pad dat anderen voor je uitstippelen of wat ‘status’ oplevert. Ga op zoek naar je eigen drijfveren en volg die. Voor mij is dat het werken aan betekenisvolle projecten en het maken van een verschil in mensenlevens – en dat voelt zoveel waardevoller dan wat dan ook.

Mijn reis is nog niet voorbij, maar ik ben nu al dankbaar voor alles wat ik heb geleerd, ervaren en ontdekt over mezelf. Mijn ambitie om creativiteit te combineren met maatschappelijke waarde zal me altijd blijven drijven.

 

Afbeeldingen

Reageren

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...
Cookie-instellingen