Innovative Beauty Groep / IBG (voorheen FASTEN) Sanne zocht iemand die zo gek was om naar Hoorn te reizen omdat FASTEN toch wel een heel mooi bedrijf was om stage te lopen. De afstand was voor mij geen probleem en ik ben Sanne tot op de dag van vandaag dankbaar! Het was toen nog een lekker klein bedrijf waardoor ik veel verschillende dingen leerde en veel verantwoordelijkheid kreeg.
Ik heb RPC in 3 jaar versneld gedaan en heb nog steeds een groepje dierbare vrienden over uit die tijd (zie foto). We zien elkaar regelmatig. Als ik terugdenk aan belangrijke momenten in die tijd dan denk ik meteen aan mijn eerste mentor, Doris Stuger. Zij was zo lief en betrokken. En aan Thecla, zij hield ons scherp en dat hadden we nodig hahaha. Ook de projecten met Pim in Labora zijn me bijgebleven, we maakten onze projecten veel te groot en gebruikten het liefst alle apparatuur. Zonder Pim waren we nu nog bezig. En niet te vergeten, Ron Marcelis! Ik zal nooit vergeten dat hij mij volledig terecht even goed op mijn plek zette. Ik had een trucje geleerd om alles er gelikt te laten uitzien zonder er al te veel energie in te steken. Ron prikte daar zo doorheen! Ik kreeg een 4 met de vermelding dat ik nog twee projecten had om te laten zien ik meer waard was. Een goede wake-up call die mijn grote ego nodig had. Ik stopte al mijn passie voor het vak dat ik in mij had in de volgende opdrachten en haalde toen een 9. Nogmaals dank voor deze wijze les Ron! Tot op de dag van vandaag haal ik veel uit die les, passie is belangrijk in ons vakgebied.
Na Nimeto werd ik aangenomen bij de Design Academy, maar mijn stagebedrijf/werkgever wist mij met een prachtig aanbod te overtuigen om te blijven. En nu werk ik hier al 7 jaar met veel plezier. Geen dag is hetzelfde en ik leer elke dag weer wat bij, over ons vakgebied dat constant verandert en over ondernemen. Eigenlijk zou ik iedereen aanraden om lekker jong te leven en niet meteen een carrière na te jagen. Kijk bij het schoolverlaten naar wat je leuk vindt, geld komt later wel. En bedenk dat je niet kiest voor de rest van je leven. Wisselen van baan is tegenwoordig heel normaal. Wij zien dat op CV’s zelfs als lekker ondernemend en nieuwsgierig.
💡 Tip: Kijk verder naar nieuwe mogelijkheden als je niet meer wordt uitgedaagd in je huidige functie. In een baan waar veel verandert, kun je prima langere tijd blijven zonder het gevoel te hebben dat je vast zit.
Doordat IBG volop in de groei is, verandert mijn functie constant, vandaar dat ik hier dus al 7 jaar werk en voel dat ik nog lang niet uitgegroeid ben. Het bedrijf ontwikkelt zich internationaal zo snel! Ik reis veel (steeds meer met de trein), ik leer veel (onlangs heb ik nog een Cinema 4D cursus gedaan) en ik groei snel door. Dat laatste gelukkig met goede coaching vanuit het bedrijf want leidinggeven moet je echt leren. We kijken als bedrijf steeds naar hoe we onszelf kunnen verbeteren. Inmiddels werken we met ruim 330 mensen, is de focus van verpakkingen naar turnkey producten verschoven en werken we met grote merken als de Action, Rituals en Ahold Delhaize én draaien we een omzet van 350 mln. per jaar. Ik ben al een tijd niet meer zoveel met vormgeven bezig. Soms wel hoor, dan kan ik het niet laten. Maar mijn focus ligt nu vooral op strategie, relatiemanagement en zorgen dat de afdelingen die ik aanstuur goed functioneren.
En dan te bedenken dat ik met veel moeite de HAVO hebt gehaald en mijn zus het zonde vond dat ik naar het MBO ging in plaats van het HBO. Gelukkig zei mijn moeder altijd al ‘Ga gewoon doen waar je gelukkig van wordt”. Ik kijk op Nimeto ook terug op een gelukkige tijd. Ik heb vrienden voor het leven gemaakt en die tijd heeft mij gevormd tot wie ik nu ben.
De beste les die ik op Nimeto heb geleerd, naast die van Ron Marcelis, is het begrijpen van een creatief proces, hoe kom je tot goede ideeën en hoe maak je die vervolgens nóg beter. Het toelatingsexamen voor Nimeto begrijp ik nu beter, ik zie dat talent een onderdeel is van een succesvolle vormgever. De cultuur bij Nimeto is heel warm en gelijkwaardig waardoor je makkelijk jezelf durft te zijn. Dat zijn wij als bedrijf ook en dat haalt het beste in mensen naar boven. Jonge mensen laten zwemmen (niet verdrinken!), geeft mij energie. Door ze ruimte en vrijheid te geven, leren ze heel goed zelfstandig werken en samenwerken.
Over 5 jaar hoop ik zelf Global Design director te zijn, daar ben ik nu naar toe aan het groeien. Het bedrijf groeit ook door middel van acquisitie, waardoor er kans is dat de design tak van het bedrijf nog flink zal uitbreiden. Daar liggen voor mij dan ook mooie kansen, waar ik echt naar uitkijk. Het internationale aspect in mijn werk vind ik leuk. Ik hou van reizen en van verschillende culturen. Nederlanders zijn direct, dat komt vaak onbeschoft over. Daar heb ik echt mee om moeten leren gaan. Voor het Franse deel van mijn team, heb ik 6 maanden nodig gehad om het team goed te leren kennen en een goede samenwerking op te zetten. Met veel verschillende culturen moet je steeds de juiste aanpak kiezen en gaat er veel tijd en energie zitten in een goede relatie bouwen en onderhouden.
💡 Nog een laatste tip. Wil je ver komen in de beautywereld dan mag je op de Cosmoprof beurs in Bologna niet ontbreken. Daar gebeurt het!
Na de vakantie hoop ik Nimeto snel weer eens een bezoekje te kunnen brengen want ik heb van mijn vrienden, die op het 100-jarig bestaan feest waren, gehoord dat Nimeto echt prachtig is geworden!
Groetjes Robbert Bouman