[RES] Nimeto voelt voor mij als een veilige en hele warme openhartige en excentrieke omgeving

Lyan van Rijswijk 29-02-2024
280 keer bekeken 1 reacties

Niet iedereen kent deze artistieke duizendpoot van Nimeto. Misschien heb je hem wel eens in de weer gezien met allerlei creaties, maar wie is Alain Rothuis en wat doet hij precies binnen de muren van onze school?

Alain is docent Restauratie en Decoratie en doet zijn werk dagelijks met veel passie. Zelf is hij student geweest op Nimeto en zijn verbinding met de school is altijd erg nauw gebleven. Zo kwam hij terug als docent Restauratie en Decoratie en loopt hij momenteel stage voor de opleiding tot vak therapeut. Een vakgebied dat hem aan het hart ligt en waarbij het helpen van anderen centraal staat. Een mooie combinatie!

In dit interview spreek ik Alain over zijn liefde voor het vak, zijn eigen ambities voor de komende jaren en de warme werkomgeving die Nimeto hem biedt. In vogelvlucht kom je meer te weten over deze vrolijke docent Restauratie en Decoratie.

Q: Allereerst wie ben je, hoe jong ben je en waar kunnen mensen binnen Nimeto jou van kennen?
A: Mijn naam is Alain rothuis ik ben 33 jaar en binnen Nimeto kunnen mensen mij kennen als docent Restauratie en Decoratie.

Naast docent op Nimeto ben ik zelf ook nog student Vaktherapie aan de HU. Ik hou mij sinds kort bezig met het aanbieden van creatieve begeleiding. In dit traject begeleid en ondersteun ik jongeren met o.a. assertiviteit en faalangst trainingen. Verder vind je mij veel in de wandelgangen waar ik graag een glimp opvang van de creativiteit van de Nimeto studenten.

Q: Waar komt Nimeto voor jou om de hoek kijken? Waarom heb je altijd de connectie met Nimeto zo nauw gehouden?
A: Ik ben oud student en ben mijn loopbaan begonnen binnen de muren van Nimeto. Ik heb de opleiding KIA gevolgd dat toen nog zo mooi heette (de afkorting KIA stond voor Kleur, Interieur en Adviseur) en Restauratie en Decoratie schilderen. Nimeto voelt voor mij als een veilige en hele warme openhartige en excentrieke omgeving waar ik altijd mijn creativiteit heb kwijt gekund. Ik had tijdens mijn schoolperiode altijd al een goede band met de docenten in mijn jaar. Dat is een belangrijke reden voor dat mijn band met Nimeto na mijn afstuderen altijd zo nauw is gebleven. Toen ik eenmaal voor mijzelf begon in het vakgebied Decoratie schilderen, zochten mijn voormalige docenten contact met mij om te vragen of ik interesse had in het geven van gastlessen over airbrush technieken. Dan zeg je vol enthousiasme een paar keer ja en dan sta je ineens voor de klas J.

Q : Was het een lastige beslissing om van je carrière pad af te stappen en een compleet nieuwe studie te beginnen?
A: Financieel was dit voor mij denk ik de grootste verandering. Voordat ik begon met de studie Vaktherapie ben ik voor langere tijd zelfstandig ondernemer geweest in het vakgebied muurschilderingen en decoratie. Om van een werkweek van minstens 40 uur per week naar student te gaan van een deeltijdopleiding met diverse stages, is dan zeker een grote stap. De verandering van vakgebied zelf valt relatief mee. Ik zat al in de decoratie wereld voordat ik lesgaf bij Nimeto. Tijdens mijn therapie/ begeleidingslessen ben ik ook vaak druk in de weer met diverse soorten creaties. Alleen ligt tijdens deze uren mijn volledige focus op het welzijn van de student. ‘De enige overeenkomst is dan eigenlijk de verf.’ Het lesgeven en de beeldende therapie staan in principe in verbinding met elkaar.

Q: Had je altijd al de ambitie om je passie met andere te delen?
A: Ik heb altijd anderen willen helpen en enthousiasmeren. Met het maken van muurschilderingen hielp ik anderen eigenlijk altijd al. Het gevoel dat je krijgt als je anderen kunt helpen en het gevoel dat als je iets voor een klant of opdrachtgever maakt en ze zijn er blij mee, geeft mij een euforisch gevoel. Met het geven van airbrush lessen heb ik de waarde ontdekt van het helpen en dingen overbrengen op studenten. Dit zorgde dat het vuur extra werd aangewakkerd.

Q: Je hebt eerst gekozen om zelfstandig ondernemer te worden, was dat altijd al de eerste optie en in hoeverre heeft Nimeto jou beïnvloed dit carrière pad te kiezen (bijv. docenten of medestudenten?
A: Jazeker, Nimeto heeft mij zeker geholpen met het vinden van mijn plek op de arbeidsmarkt. Tijdens mijn opleiding in het vierde jaar moesten wij ons oriënteren en er werd toen een soort oriëntatiemarkt gehouden zoals wij die nu op Nimeto ook kennen. Daar werd vaktherapie aangeprezen in een kraampje, het zaadje is toen geplant.

Ik weet niet of ik zonder Nimeto zelf had gekeken naar de opleiding. Deze oriëntatiemiddag heeft mij de goede richting ingeduwd en ik ben van mening dat ik tijdens mijn opleiding door mijn docenten hierin heel fijn ben begeleid. Het geven van de gastlessen liet mij ook zien hoe fijn het is om anderen te helpen en vooral mijn kennis en passie over te brengen.

Q: Waar zie je jezelf over vijf jaar en welke specifieke ambitie wil je dan behaald hebben?
A: Waar zie ik mijzelf over 5 jaar? Als ik echt mag dromen zou ik hier creatieve begeleiding willen geven en verbonden willen blijven aan Nimeto. Als de warmte er is en het zit goed, dan zou ik graag mijn passie grootschalig overbrengen. Ik heb nu het gevoel dat deze school zich daar heel goed voor leent. De studenten zijn fantastisch en het is een kleinschalige school. Docenten en studenten durven hier echt zichzelf te zijn.

 

Interview door Lyan van Rijswijk / Student Media en Communicatie


 

Afbeeldingen

Reageren

Reacties

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...

1  reacties

redhet"> anything

07-04-24 om 10:39

Nimeto voelt voor mij als een veilige en hele warme openhartige en excentrieke omgeving | Nimeto Community (mett.nl)

Cookie-instellingen