[S] Opeens een herinnering van lang vervlogen tijd of is het de toekomst?!?

Tjeerd Hagen 16-05-2023
138 keer bekeken 0 reacties

Filter hieronder op talent onder huidige studenten of oud-studenten. 

De gekleurde overlay correspondeert met het vakgebied Signmaking en wayfinding | Stand- en Decorbouw Media en Communicatie Schilder Restauratie en Decoratie | Styling, Interieur en Vormgeving | Vastgoedadviseur (wit)

 

En dan krijg je van Yvonne (Frontoffice) een e-mailtje of je in de ’The spotlight’ wilt staan... Nou nee, eerlijk gezegd niet. Maar het is Yvonne die het vraagt én het is je oude opleiding. En dan zeg je toch volmondig ja!

Want dit is de opleiding waar ik m'n eerste stappen heb gezet voor het ambacht: beschermings- en afwerking technieken. Hoewel, eigenlijk was verf vroeger al het gespreksonderwerp tijdens het avondeten: Als derde generatie van het familiebedrijf werd ik al jong besmet met het schildervirus... Met het verfraaien en beschermen van (veelal monumentale) panden en objecten. Mijn opleiding begon trouwens in de spuiterij, met het vegen van de vloer. Vandaar ook de interesse voor de opleiding Industrieel Chemisch (was het afkorting IC?). De lessen van de docenten afgerond en op naar de volgende stap.  

Daarna heb ik de PTH gedaan en een tweedegraads onderwijsbevoegdheid gehaald. Een mooie studententijd, waar het leven in optima forma voorbijkwam, hoewel het niet allemaal rozengeur en maneschijn was vanwege gezondheidsredenen. Maar met mooie klussen, heerlijk op de steiger, ervaring opdoen en genieten is het schildersvak het beste medicijn!   

Ik wil mezelf voortdurend blijven ontwikkelen. Dus op naar de volgende opleiding, op naar het volgende doel: het verrijken van kennis en kunde, maar ook het delen van de liefde voor het vak en het ontwikkelen van vaardigenheden. Stilstand is immers achteruitgang en het schildersvak is heel veelzijdig. Bij verschillende werkgevers in de keuken mogen kijken en veel over het wonderlijke goed dat verf heet geleerd. Over droging of samenstelling, altijd was er wel eens een leermoment. Door te luisteren, te kijken en uit te voeren (soms was het meer proberen, testen en verven dan schilderen…).  

Tijdens mijn carrière heb ik veel mooie objecten mogen schilderen en de wens om die kennis te delen werd steeds sterker. Zo kwam ik in het onderwijs terecht, waar ik mijn beide opleidingen goed kon combineren. Hoe leuk is het om gedreven studenten te mogen begeleiden, die actief met vragen komen en zichzelf ook aan het ontwikkelen zijn op persoonlijk gebied! En dat heeft er weer toe geleid, dat ik op dit moment bezig ben om een ambachtshuis te realiseren. Het doel is om startende ambachtslieden een werkplek te gunnen om hun eigen onderneming op te bouwen. 

Vormgegeven door de docenten toentertijd, ontwikkeld door collega’s-schilder-ondernemers en studenten. Die ervaringen en lessen zou ik graag willen doorgeven om ‘de waardering voor het ambacht weer in de spotlight te zetten’. Mijn tip: zorg dat je eerlijk bent (ook richting jezelf) en doe altijd je best, dan komt het zeker goed!  

Dus wil je in de spotlight staan? Nee, ik heb liever dat mijn werk in de spotlight staat en dat de opdrachtgever blij is met het resultaat! En tenslotte, geniet van het schilderen, dat doe ik nog elke dag. En geniet van het resultaat, want daar maak je niet alleen jezelf maar ook je opdrachtgever blij mee!   

Afbeeldingen

Reageren

Reacties

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

0  reacties

Cookie-instellingen