De combinatie van de scholen is voor mij nog altijd een pluspunt. Waar je op de academie meer wordt uitgedaagd om zo veel mogelijk buiten de comfortzone te denken, heeft het Nimeto mij heel goed praktisch leren denken. Tot op de dag van vandaag krijg ik daar als Interieurarchitect nog complimenten over, dat ik altijd het functionele, praktische aspect zwaar mee laat tillen in mijn ontwerpen.
Ondanks dat ik altijd de droom had om mijn eigen bedrijf te beginnen, ben ik na het studeren bij diverse bedrijven gaan werken. Om werkervaring op te doen en om een netwerk op te bouwen. Geloof het of niet, ik krijg nu opdrachten van mensen die ik ontmoet heb tijdens mijn eerste fulltime baan.
Biophilic Design
Na een aantal jaren vooral bezig te zijn mooie interieurs ontwerpen, wilde ik meer. Het ontwerpen van winkels, horeca en kantoren mocht van mij wel een extra lading krijgen. Ik wilde iets meegeven, betekenen voor de maatschappij en ik wilde mij graag onderscheiden. Ik ging mij steeds meer verdiepen in Biophilic Design en Biomimicry. Biophilic Design is een design richting waarbij je uit van de impact van de natuur op het welzijn van de mens. Biomimicry gaat nog een stap verder, daarin wil je in plaats van meedraaien in het ecosysteem, ook iets terug doen. Wat wij mensen soms vergeten, is dat de natuur voor vrijwel alle problemen heel veel antwoorden en oplossingen heeft. Dat is een van de redenen dat we steeds meer zien dat een huisarts een abonnement op het natuurpark adviseert (gebeurt in Canada) of dat bouwconstructies steeds meer op structuren van planten gaan lijken. (middels 3d printen van beton).
Waar word jij blij van?
Soms is het ontzettend zoeken naar je plek in de (zaken) wereld. De tip die ik je wil mee geven: vindt een richting waar je het meeste energie van krijgt. Ik val onder de categorie Biofiel bijvoorbeeld (google het maar eens). Gek genoeg kwam ik een aantal weken geleden een opdracht tegen die ik maakte op het Nimeto. In deze opdracht moesten we ons toekomstbeeld schetsen voor 2035 en daar beschreef ik grotendeels hoe ik de wereld nu zie en graag wil zien. Ik ben dus weer terug bij mijn oer design instinct en dat voelt goed. Betekent het dat ik nooit onzeker ben over mijn ondernemerschap en keuzes? Nee absoluut niet, ook ik ben wel eens onzeker, maar het betekent wel dat ik oprecht geloof in wat ik nu doe en daar ook energie van krijg.
Geloof in jezelf, doe wat goed voelt. Wees authentiek en dan komt het overgrote gedeelte vanzelf (hoe cliché dat ook klinkt). En ben je nieuwsgierig geworden naar mijn kijk op de design wereld, bezoek dan eens mijn website www.ilsedesnaijer.nl.