Als relatief oude student van 18 begon ik mijn eerste leerjaar in 2003 aan de opleiding Interieur, decoratie, exterieur en bescherming. Een periode waar ik nog altijd met veel plezier aan terug denk en waar een groot aantal van mijn familieleden ook een opleiding hebben gevolgd op het Nimeto.
Afgestudeerd en toen?
Toen ik in 2007 afstudeerde was ik 22 jaar en vond ik het toch wel tijd om te gaan werken. Direct na mijn studie ben ik gaan werken op het hoofdkantoor van de Mandemakers Groep in Waalwijk. Tijdens deze periode verzorgde ik samen met ontzettend leuke collega's de interieurontwerpen voor de diverse keukenformules die deze keten rijk is. Van de routing door een showroom tot de wandafwerking in diverse keukenopstellingen. Een leuke en ook gezellige tijd maar na een jaar of 4 was het toch wel weer tijd voor iets anders.
Creëer je droombaan
Via mijn toenmalige vriendin kwam ik in contact met een Nederlandse kastenfabrikant die op zoek was naar iemand die vorm kon geven aan een nieuw te realiseren keuken/sanitair toonzaal. Bij deze werkgever kon ik echt mijn droombaan creëren. Door de ruimte die ik kreeg van de 2 eigenaren kon ik zo mijzelf verantwoordelijk maken voor zowel het ontwerp van een luxe keuken en badmeubel tot de marketing en standontwerp voor de interieurbouw vakbeurs in Hardenberg. Bij alle creatieve beslissingen werd mijn stem gehoord en dat was echt tof. Hier ben ik er ook achter gekomen dat je een droombaan niet snel vindt maar dat je zelf een grote invloed hebt in het creëren ervan.
De droom
In de zomer van 2014 was ik op vakantie in Italië. En waarschijnlijk kwam het door de wijn dat ik die nacht droomde dat ik een koffiezaak zou beginnen in een voormalige bakkerij waar ik als 16 jarige gewerkt heb. Het duurde 2 uur voordat mijn toenmalige vriendin ontwaakte uit haar slaap en in die 2 uur heb ik het complete concept bedacht. Haar woorden kan ik me nog goed herinneren; Je hebt wel vaker creatieve plannen maar dit vind ik wel heel leuk klinken. Terug in Nederland zijn we in gesprek gegaan met de pandeigenaar en 2 maanden later opende we onze koffiezaak waar we naast koffie ook ambachtelijk schepijs en chocolade gingen verkopen.
Koffie in de bakkerij
In het pand waar sinds 1935 altijd een banketbakkerij gevestigd is geweest, nemen wij mensen mee terug in de tijd; dit is te zien in de prijzen die we in centen aangeven, de afwerking van de tafeltjes waarop advertenties te zien zijn van de diverse bakkerijen die het pand hebben gekend tot de muziek uit de jaren 30, 40, 50, 60 en 70. We waren zeer tevreden met de eerste periode. Nadat in september van 2015 het AD onaangekondigd onze koffie kwam testen ging de omzet op koffie door het dak. We werden beoordeeld met een 9 en een 9e plaats van de 115 geteste koffiezaken in Nederland. Van het ene op het andere moment stonden we in Leerdam en omgeving bekend als DE koffiezaak.
Mede dankzij de goede notering en onze opvallende manier van ondernemen werden we in 2016 genomineerd voor onderneming van het jaar in de categorie Jonge ondernemers.
In de afgelopen jaren hebben we nooit stil gezeten, ook niet in tijden van de coronapandemie. Het conceptmatig denken dat ik tijdens mijn opleiding op het Nimeto heb geleerd heeft er voor gezorgd dat we altijd creatief kunnen denken en dat de keuzes die ik maak altijd passen binnen het concept. Op die manier behouden we onze identiteit. Zo proberen we onze passie voor koffie over te brengen door middel van barista workshops en leveren we inmiddels ook onze koffiebonen richting de zakelijke markt onder de naam Koffie in de Zaak.
De toekomst
Na 7,5 jaar Koffie in de bakkerij haal ik nog altijd veel plezier uit het ondernemen. Niet zozeer het maken van lekkere koffietjes of het contact met onze gasten die bij ons op visite komen, maar ook het ontwikkelen van nieuwe ideeën en initiatieven zorgen voor de veel plezier. En gelukkig na ruim 2 jaar met beperkingen kan ik weer volop ondernemen.
Voor de toekomst heb ik wel de ambitie om het enthousiasme dat ik ervaar voor het ondernemen over te brengen naar de jeugd en toekomstige ondernemers. Hier heb ik een start mee gemaakt op Jenaplanschool de Wilgenhoek waar we met mooi programma het enthousiasme aanwakkeren als het gaat om ondernemen. Hier breng ik uiteraard ook de praktijkvoorbeelden uit mijn eigen onderneming aan het licht. De praktijk is de beste leerschool. Ditzelfde zie ik mijzelf ook nog wel eens doen op het Nimeto als (gast)docent.
Wil je meer weten van onze onderneming Koffie in de bakkerij? Breng eens een bezoekje aan onze website of kom gezellig langs in Leerdam voor een lekkere cappuccino of ambachtelijk schepijs.
René Middag
koffieindebakkerij.nl
koffieindezaak.nl