Toen die opleiding klaar was heb ik nog een kort uitstapje naar de kunstacademie gemaakt maar omdat ik als muzikant ook veel aan het optreden was liep ik bij die studie te snel een achterstand op. Ik besloot aan de slag te gaan als dtp-er bij een reclamebureau zodat ik het echt leren van het vak iets beter kon combineren met die optredens. Dat beviel me goed! Verdeeld over iets meer dan tien jaar heb ik bij verschillende bureaus gewerkt. Mijn ontwerpstudio Loudmouth zag het levenslicht in 2011, midden in de stad Utrecht.
Ik ben geen kunstenaar en heb ook geen ambitie de wereld met design te verbeteren. Ik wil gewoon toffe dingen maken. Die dingen maak ik niet voor mezelf, ik krijg een opdracht met een vraag en die probeer ik zo goed mogelijk op te lossen. Meestal gaat dat heel erg goed, maar soms gaat het natuurlijk ook faliekant mis, dat hoort erbij.
Mijn motto is ook vooral blijven experimenteren en niet bang zijn om fouten te maken.
Mijn werk kan je omschrijven als eigenzinnig, brutaal, beetje punk, het mag best soms irriteren. Dat doe ik o.a. voor platenlabels, booking agencies, artiesten, festivals, uitgeverijen, muziekpaleizen en nog veel meer. Ik werk vaak in de culturele sector. Ik hou van de entertaimentbusiness en de sfeer die er omheen hangt. Ik kom in aanraking met veel andere creatieven en de opdrachtgevers uit die sector staan, volgens mij, meer open voor een andere kijk op design.
Tot op de dag van vandaag experimenteer ik nog steeds met alle vormen van design en ga ik graag uitdagingen aan. Omdat ik veel probeer en niet altijd weet waar iets zal eindigen ervaar ik ook weleens tegenslag en maak ik soms fouten. Maar juist door dat te ervaren en die fouten te maken krijg ik weer andere en nieuwe inzichten die ik als een mooie bijkomstigheid zie en die het eindproduct bijna altijd ten goede komen.
Het liefst werk ik aan opdrachten die wat lomper en grover zijn, die ik dan op een bepaalde manier sexy maak zodat ineens veel meer mensen het mooi vinden of er zich verbonden mee voelen. Ik hou me ook niet altijd aan de ‘regels’, als die er al zijn. Regels belemmeren je en ik probeer juist tussen die twee manieren van werken een balans te zoeken. Enerzijds luisteren naar wat de opdrachtgever zoekt en wat de lezer of kijker ervan moet onthouden, maar anderzijds ook spelen met de grenzen van wat mogelijk is en verwacht wordt. Zo maak ik het ook voor mezelf afwisselend en interessant.
Wat ik als eerste meegeef aan stagiaires is ze te leren om keuzes te maken, de mogelijkheden zijn oneindig en daarin kan je je snel verliezen. Door juist op dat moment op jezelf te vertrouwen en keuzes te maken maak je progressie.
instagram.com/loudmouth73
loudmouth.nl