[SIV] NOWSHOW; THE EARTH KING. Verhaal over de verantwoordelijkheid van de maker

28-05-2026
81 keer bekeken 0 reacties

“Finally: Perfection, at its inevitable cost.” Ik ben Michael Vermeeren, 27 jaar, oud student van Nimeto Utrecht en momenteel op het St Joost in Den Bosch aan het afstuderen.

Op Nimeto heb ik van alles gedaan, met als hoogtepunt om in Engeland stage te lopen bij Scenic Projects; een theater decor bedrijf wiens werk door heel Engeland te zien is.

In 2020 ben ik afgestudeerd van de studie Styling, Interieur, en Vormgeving. Daarna ben ik naar Ierland gegaan om te studeren waar ik een liefde voor keramiek ontdekte. Uiteindelijk ging ik toch weer terug naar Nederland en ben ik de studie 'Illustrated & Animated Storytelling' begonnen op St Joost met het doel om visueel verhalen leren te vertellen.

Ook tijdens deze studie kwam ik elke keer weer terug op keramiek. Daarom ben ik met mijn minor naar Noorwegen gegaan. Daar heb ik zo veel geleerd over keramiek waardoor ik voor mijn stage naar Oostenrijk ben gegaan. Zo leerde ik lesgeven en te zien hoe het keramisch bedrijfsleven in elkaar zit. Je kan zien dat ik van reizen houd. Als ik iets kan aanbevelen is het altijd de kans te pakken om naar het buitenland te gaan, vooral voor je stage! Voor mij heeft me elke keer zoveel gegeven, zowel voor mijn professionele als persoonlijke groei.

Momenteel ben ik aan het afstuderen met een interactieve installatie die het verhaal van The Earth King vertelt. Mijn concept komt voort uit het idee van leven uit klei. Wat Prometheus ooit heeft gedaan in Griekse mythologie, probeert The Earth King nogmaals. Zijn intenties zitten vol met arrogantie en obsessie. In zijn zoektocht voor oneindig leven in klei, komt hij wereldschokkende realisaties tegen, en net als bij alle oude ‘Cautionary Tales’, eindigt het niet goed. 

In mijn werk zit altijd contrast, zo maak ik dit duistere verhaal met een liefdevol en positief doel. Een paar jaar terug heb ik een burnout gekregen. Dit heeft mij geleerd om echt wat stappen terug te nemen en een beter werk ritme te creëren voor mijzelf. Keramiek helpt mij enorm hierin, zo wil ik ook de lessen die ik daardoor heb geleerd meegeven aan andere makers: wees lief voor jezelf, fouten horen bij het proces, en niet alles hoeft onder je controle te zijn.

Je kan The Earth King’s werkplaats bezoeken en zelf ontdekken waar hij is achter gekomen. Volg jij in zijn voetstappen? Of breek je de cyclus?

Ben je geïnteresseerd in keramiek en storytelling? Kom dan vooral naar de Nowshow in Den Bosch van 2-5 juli! En wie weet zie ik je daar!

👉   NOWSHOW 

Academie St. Joost,  Parallelweg 21, 's-Hertogenbosch

2-5 juli

11:00-18:00 uur

Afbeeldingen

Reageren

Log in om te reageren.
Een momentje...
Cookie-instellingen