Na het behalen van mijn diploma ging ik verder in het leerlingstelsel. Eén dag per week naar school bij het SVS in Leusden, en de rest van de week werken en leren in de praktijk. In die periode behaalde ik mijn diploma’s Aspirant Gezel en Gezel Schilderen. Maar ik wilde meer leren. Daarom volgde ik daarnaast bij Nimeto in de middag- en avonduren opleidingen om ook mijn ondernemersdiploma’s te halen.
Mijn werkzame leven begon al vroeg. Op mijn 15e startte ik als leerling schilder bij schildersbedrijf Weijman, waar ook mijn ouders werkten. Daar heb ik jarenlang met veel inzet gewerkt en ben ik doorgegroeid tot voorman schilder. Ik hield me bezig met particulier en exclusief schilderwerk, waar kwaliteit en oog voor detail centraal staan.
In 1991 nam ik een grote stap: ik begon voor mezelf. Mijn eigen schildersbedrijf. Dat was spannend, maar vooral ontzettend mooi. Sindsdien ben ik elke dag met passie bezig in dit vak.
Vandaag de dag run ik samen met mijn zoon Rick ons familiebedrijf: Van de Pol Schilderwerken. Hij is, net als ik, opgeleid bij Nimeto. Het is bijzonder om te zien hoe het vak wordt doorgegeven van generatie op generatie. Dat maakt mij trots.
Als ik één tip mag geven, is het deze: volg je hart en je gevoel. Geloof in jezelf en sta open voor feedback. Blijf altijd leergierig en, misschien wel het belangrijkste, zorg dat je plezier hebt in wat je doet.
Want als je doet wat je leuk vindt, voelt werken nooit als werken.