[SIV] Ondernemen kan soms druk zijn, maar ik blijf er alleen maar van leren.

16-03-2026
173 keer bekeken 0 reacties

Mijn naam is Jannieke van Walsem en in 2024 studeerde ik af aan het Nimeto. Ik heb vier jaar lang de opleiding Styling, Interieur en Vormgeving gevolgd. Ik begon aan de opleiding omdat deze zo breed was. Ik wist dat ik iets creatiefs wilde doen, maar wist niet waar ik moest beginnen.

Daar was deze opleiding perfect voor.

De opleiding heeft geen vast beroep waarvoor je leert, maar je leert het vak ontwerpen, vormgeven en creatief bezig zijn. Dit is toe te passen op het werk dat je zelf graag zou willen doen. Dit was perfect voor mij, aangezien ik nog niet specifiek wist welke kant ik op wilde.

Ik merkte zelf dat ik vormgeven heel leuk vond en vooral in 3D. Of het nu ging om een kantoor of een standontwerp: ik vond het visueel maken van mijn ideeën superleuk om te doen. Je kreeg bij veel vakken de vrijheid om dit toe te passen.

We kregen les in verschillende programma’s, waardoor ik al snel wist welke bij mij paste. Naast de lessen begon ik zelf steeds meer te oefenen, waardoor ik mijn eerste kleine aanvragen kreeg. Vooral familie vond het erg handig als ik even iets voor hen uit kon tekenen. Hierdoor kwamen er steeds meer opdrachten.

Deze opdrachten bleef ik in de avond en in het weekend uitwerken. Daarnaast heb ik bij De Bongerd in Kesteren stagegelopen als 3D-tekenaar. Hier heb ik SketchUp helemaal tot in de puntjes geleerd. Ik leerde meubels tekenen en woningen opzetten, terwijl de klant erbij stond. Daar heb ik de basis geleerd van interieur, denk aan standaardmaten bij indelingen en het uittekenen van maatwerk.

Bij De Bongerd heb ik nog twee jaar gewerkt, totdat ik als stagiair bij Huibers Bureau voor Architectuur in Echteld begon. Hier werd ik aangenomen als ruimtelijk vormgever, waarbij ik mij voornamelijk bezighield met het maken van 3D-impressies van ontwerpen en ervoor zorgde dat het totaalbeeld er visueel sterk en kloppend uitzag. Denk aan de tuin of de aankleding van een woning. Hierdoor heb ik het programma Lumion leren kennen en de basis van architectuur en het ontwerpen van omgevingen.

Maar buiten die uren om bleef ik steeds meer opdrachten krijgen voor mezelf. Het was toen ook al mijn droom om voor mezelf te beginnen. Ik kom zelf uit een ondernemersgezin, dus voor mezelf beginnen was altijd al een droom.

Na mijn examens heb ik nog een tijd bij Huibers gewerkt, maar de opdrachten bleven binnenstromen. Tijdens mijn fulltime werk begon ik te merken dat mijn persoonlijke en professionele groei beperkt bleef zolang ik voor een baas bleef werken. Ik woon nog thuis en daardoor zou de stap makkelijker zijn. Als het niet zou lukken, wist ik dat ik het in ieder geval geprobeerd had.

Deze stap heb ik dan ook gemaakt in april 2025. Ik ben fulltime voor mezelf begonnen met 3D Studio Renderà en heb daar tot nu toe nog heel veel plezier in. Ondernemen kan soms druk zijn, maar ik blijf er alleen maar van leren.

Wat doe ik?

Ik hou erg van afwisseling in mijn werk. Ik wil uitdaging hebben en graag op veel gebieden dingen weten. Daarom werk ik voor bedrijven waar ik ontwerpen voor uitteken en visueel maak. Bijvoorbeeld een tuinontwerper of een interieurstylist. Maar ook voor particulieren maak ik bijvoorbeeld ontwerpen voor een veranda of een keuken. Hierdoor help ik bedrijven hun beelden te versterken maar leer ik ook zelf dingen ontwerpen.

 

Afbeeldingen

Reageren

Log in om te reageren.
Een momentje...
Cookie-instellingen