[VPM] Van student tot docent

10-02-2025
202 keer bekeken 0 reacties

Mijn naam is Richard Miltenburg, ik ben 52 jaar oud en woon in Utrecht, waar ik eigenlijk mijn hele leven al heb doorgebracht. Vroeger heb ik hier ook op school gezeten, en dat heeft een belangrijke rol gespeeld in wie ik nu ben. 

Mijn opleiding toen was iets praktischer van opzet. Het was een combinatie van restauratie en het huidige vastgoed projectmanagement (VPM) heet. We waren voor de helft praktischer ingericht. Zo hadden we destijds bijvoorbeeld twee lokalen waar we sportlessen kregen van een sportdocent. Veel dingen zijn hetzelfde gebleven maar het praktische element van de opleiding was toen echt een groot deel van ons dagelijks schoolleven. 

Ik heb het tegenwoordig vaak over Nimeto, wanneer ik bedrijven bezoek. Regelmatig ontmoet ik oud-studenten van Nimeto die nu mooie carrières hebben opgebouwd. Met name in de schilderswereld kom je veel mensen tegen die hun opleiding op Nimeto hebben gevolgd. Voor mij is het duidelijk dat veel van de topmensen in de schilderbranche in Nederland hun roots op Nimeto hebben liggen.

Mijn tijd op Nimeto, tussen mijn zestiende en twintigste, was echt een leuke tijd. De schoolfeesten, die we in die tijd in het oude Tivoli vierden, waren geweldig. Het is bijzonder om te beseffen dat die plek nu een hele bekende en vette locatie is, waar we ooit als studenten gefeest hebben. Een andere mooie herinnering is de Klipperweek. In plaats van een standaard schoolreis naar Texel, brachten wij een week door op een boot. Dat soort ervaringen maakten mijn schooltijd extra bijzonder. Het was ook de tijd waarin ik voor het eerst met mijn brommer naar school ging. Ik woonde toen nog kort bij mijn ouders in De Bilt, maar dat duurde niet lang. Het was een periode waarin ik niet alleen veel plezier had, maar ook de basis leerde voor het werk dat ik nu doe. 

Wat voor mij persoonlijk erg waardevol was, is het ‘leren leren’. Je leerde om je heen te kijken, vragen te durven stellen en verder te denken dan wat er verteld werd. “Hoe zit dat eigenlijk?” Dat soort vragen durfde ik steeds meer te stellen. Je ging zelf onderzoeken en kwam tot je eigen conclusies. Dat was echt de springplank naar het HBO, waar ik leerde om zelf initiatief te nemen en mijn nieuwsgierigheid verder te ontwikkelen. Daarnaast was er ook de combinatie van theorie en praktijk, wat me echt uitdaagde. De balans tussen bezig zijn met je handen en de theorie was een belangrijke les. Nimeto heeft het in mijn ogen altijd goed voor elkaar gehad. Natuurlijk hebben we onze uitdagingen en zaken die opgelost moeten worden, maar Nimeto blijft voor mij een van de leukste scholen van Nederland. Met nog een beetje groei en wat meer internationale samenwerking zou het alleen maar beter kunnen worden. Ook zie ik nog veel kansen in de samenwerking met het bedrijfsleven om te zorgen dat we studenten opleiden die echt klaar zijn voor de toekomst. 

Na mijn opleiding besloot ik voor mezelf te beginnen. Ik dacht dat ik op die manier  meer vrijheid zou krijgen, maar die vrijheid kwam met veel verplichtingen. De administratieve zaken, zoals het betalen van klanten, afspraken nakomen, het regelen van salarissen en pensioenen en de btw-aangiftes, het hoort er allemaal bij. Zeker als je personeel hebt, komt er veel bij kijken. Op een gegeven moment besefte ik mij dat het mooi was geweest. Ik merkte dat ik meer behoefte kreeg aan rust en regelmaat en ben ik gestopt. Ondanks dat het hebben van een eigen bedrijf soms zwaar was, ben ik blij dat ik dit heb mogen en kunnen doen.

Het heeft me veel geleerd en ik denk zelfs dat het me tot een betere docent heeft gemaakt. Ik geniet van mijn werk als docent en heb bij Nimeto de rust en regelmaat gevonden waar ik naar op zoek was. Bij Nimeto ben ik weer terug op de plek waar het voor mij allemaal begon, waar de liefde voor het vak is ontstaan. De plek die mij gevormd heeft tot wie ik vandaag de dag ben: docent VPM. Het voelt goed om mijn kennis en ervaring door te geven aan een nieuwe generatie studenten.

Afbeeldingen

Reageren

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.

Een momentje...
Cookie-instellingen