[SIV] Waar je eigen vuur voor gaat branden is hetgeen waar je je altijd aan moet houden; je intuïtie

14-11-2022
236 keer bekeken 0 reacties

Casper begon op de niveau 2 opleiding bij Nimeto met etaleren. Eigenlijk kon hij niveau 4 doen, maar niveau 2 was op dat moment in zijn leven wat rustiger.

Vanaf het moment dat ik begon, kon ik meteen al heel veel kwijt op creatief gebied met kleur gebruikt en grafische schetsen. Daarnaast was het echt een hele leuke tijd met veel lachen, Het was echt helemaal perfect met super leuke leraren en een klas met heel veel lachen.

Ik kon toen al veel kwijt met mijn creativiteit met grafisch, ook wat betreft schetsen en kleurgebruik. Na de opleiding ben ik naar de grafische school gegaan in Utrecht om vervolgens te kunnen studeren aan de KABK in Den Haag, waar mijn grote passie lag; Fotografie.

Op de academie kon ik echt werken aan mijn droom om een goeie fotograaf te worden. Ik had vaak discussies over dat ik heel erg op mijn intuïtie fotografeerde en op vormen en kleuren, dat was soms moeilijk voor mij. Vooral in het begin dan weet je nog niet helemaal waar je volledig achterstaat, dat komt pas later.

Gelijk na mijn academie kwam ik in contact met de Vogue, voor wie ik verschillende cover-series heb gemaakt. Ik leerde in die tijd ook heel veel over mezelf en mijn werkwijze plus dat je je leert profileren in de markt. Daarnaast heb ik een expositie gehouden met vrienden waar ik meer mijn autonome werk kon laten zien. Dat was echt fantastisch! We hadden de expositie midden in Amsterdam gehouden in een megagrote oude garage die we voor een weekend hadden ge-antikraakt (daar mochten we eigenlijk helemaal geen expo houden haha)

Na alle editorials wil ik me even richten op leuke nieuwe klanten vinden. Ik ga nu voor een klant die in Tanger en Marrakesh in hotels en nieuwe boutiques heeft opgericht een fotografieserie maken. Vooral in het kleurenpalet van Marokko ben ik heel erg benieuwd omdat ik er nog nooit ben geweest. 

Mijn droom is om voor grote modehuizen de abstracte fotografie toe te passen, die ik nu maak om een provocatief beeld wat meer artistiek is neer te zetten. Daarbij komt ook mijn grafische verleden denk ik weer heel erg naar boven.

Ik vind het te gek dat ik eigenlijk nog heel veel dingen van de opleiding van Nimeto nog heel erg in mezelf tegenkomt als het neerkomt op mijn interesse in materiaal, interieur, kleur, tactiliteit en vormgeving, niet alleen van 2D maar ook ruimtelijk. Veel van die eigenschappen komen ook terug in fotografie en het afdrukken van foto’s.

Specifieke tips voor studenten en misschien wel MBO studenten omdat ik daar vandaag kom, is dat MBO opleidingen echt te gek zijn en dat ik zonder die tijd niet kon zijn waar ik nu ben. Soms merk ik dat er een soort schaamte heerst over MBO of dat het ‘not the best’ is. Maar besef dat het even veel van belang is voor het geen wat je daarna gaat doen.

Daarnaast is het geen waar je eigen vuur van gaat branden het geen waar je je altijd aan moet houden; je intuïtie! 

Casper van der Linden 

Instagram: www.instagram.com/caspermatthijsvanderlinden

Website: www.caspervanderlinden.com

Afbeeldingen

Oud-studenten

Reageren

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.

Een momentje...
Cookie-instellingen