Submenu

[S] Nostalgisch gemijmer van Loek Weda

23-11-2023
175 keer bekeken {0} reacties

Mijn vader en moeder hadden een winkel in verf, glas, behang en een autospuiterij. De logische volgorde na de basisschool was de Detailhandelsschool in Haarlem en daarna de Nationale Schilderschool Utrecht.

De start op de NSU was in de Kievitsstraat en Koekoeksplein, tussentijds verhuisd naar de nieuwbouw aan de Smijerslaan. Genoten van de opleiding. In het praktijkjaar liep ik stage bij een autospuiterij in Alkmaar die vrachtwagens spoot van Smith Chips en ook van reclame werden voorzien door letters en logo’s uit te snijden in staniol, spuiten en na droging staniol weer weg met een super strak resultaat. Dat procedé van reclame aanbrengen sprak me zo aan dat ik in het eindjaar naast het leren ook nog eens 50 bedrijfsauto’s van een elektronica zaak, in de avonduren, volledig van reclame voorzag. (het voordeel van een autospuiterij aan huis)

Na het ophalen van mijn met zeer goed gevolg afgelegde diploma in 1970 ben ik direct gestart met een eigen reclamebedrijf vanuit de autospuiterij van mijn vader. Doordat ik veel voorbereidend werk uitbestede aan mijn vader kwam ik een jaar later in de zaak. Na nog een jaar werd ik vennoot en was mijn volledige aandacht op de winkel gefocust. Op mijn 26ste nam ik de zaak van mijn vader en moeder over, splitste de autospuiterij af en trok een groot deel van deze ruimte bij de winkel. Het assortiment werd uitgebreid met gordijnen en zonwering en in 1980 met schilderijlijsten vanuit een eigen lijstenmakerij aangezien we ruimte genoeg hadden in voormalige autospuiterij.

Door de volumegroei in de winkel door de uitbreiding vanuit de lijsten met kunst en exposities en op het woongebied uitbreiding met vloerbedekking en professionele kleuradviezen kwamen we op een tweesprong. De lijstenmakerij was vanuit een aanvulling op het assortiment uitgegroeid tot een zelfstandige unit die in een aantal gevallen de winkel in de weg zat. Door de toegenomen vraag naar totaaloplossingen voor interieuraankleding was in 1990 de logische vervolgstap het afstoten van de lijsten en kunst met alleen de focus op het interieur.

Door mijn grote voorliefde van kleuren en adviezen ben ik in 1992 gestart met het adviesbureau Different Look op het gebied van kleur, vormgeving en bouwbegeleiding. Dit werkte tweeledig als zelfstandige omzet in adviezen en in een aantal gevallen ondersteunend in de verkoop van producten die we zelf in de winkel hadden. In 2006 verkocht ik de winkel en vestigde me elders met mij adviesbureau en breidde dit uit met digitaal tekenwerk in 2D en 3D visualisatie.

Tot op heden ben ik nog actief met Different Look. De kachel hoeft er niet meer van te roken maar zinnig en inhoudelijk met mensen omgaan is voor mij heel belangrijk. Op kleinere schaal doe ik nog steeds kleur/adviezen, bouwbegeleiding, 3D visualisaties voor inrichten en bouwaanvragen bij de Gemeente en voor makelaars en notarissen digitaal tekenwerk voor kadastrale splitsingen.

Na mijn bezoek aan jullie open huis van afgelopen zaterdag 11 november kwam ik als oud-leerling in een warm bad terecht. Een prachtig eigentijds complex met veel licht en ruimte. De diversiteit aan geboden opleidingen is van een totaal ander kaliber dan onze Nationale Schilderschool van weleer. Maar ook mooi om te zien dat er voor veel disciplines, die ik me in mijn loopbaan zelf heb moeten ontwikkelen, nu toegespitste opleidingen bestaan. Een goede weerspiegeling van de huidige vraag naar opleidingen met je hoofd en handen. Ik heb ervan genoten.

Als ik een klein minpuntje vanuit mij oorspronkelijke schilders hart mag noemen is het geslonken volume van de schilders afdeling/autospuiterij. Maar dit is voornamelijk nostalgisch gemijmer. 

Met vriendelijke groet       

Loek Weda

 

Different Look

Geelvinckstraat 88

1901 AK Castricum

 

E look@differentlook.nl

 

Afbeeldingen

Reageren

X (voorheen Twitter)

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...
Cookie-instellingen