De wens van de opleiding dat alle studenten in Nederland moesten afstuderen en de coronapandemie; maakte het traject niet altijd even makkelijk. De reden dat ik de opleiding in Nederland volgde was dat het opleidingsniveau voor Vastgoedonderhoud en Makelaardij in Nederland heel hoog is. Ik was er echter van overtuigd dat het wonen en werken in het buitenland een aanvulling zou zijn op mijn opgedane kennis en mij verder zou helpen in de loop van mijn carrière. Uiteindelijk ben ik na mijn afstuderen in september 2021 alsnog naar Barcelona vertrokken.
Het werd meer dan alleen werken, een andere markt ontdekken, een andere manier van werken aanleren en een internationaal netwerk aanleggen. Hier pluk ik nog dagelijks de vruchten van. Binnen de kortste keren kreeg ik van mijn voormalige opleiding de steun voor mijn keuze om naar het buitenland te vertrekken; omdat ik het goed kon motiveren met welke aanvulling mijn buitenlandervaring op mijn opgedane kennis in Nederland had.
Het vertrek naar Spanje betekende voor mij ook, nog meer over mijzelf leren. Wat kan ik wel en wat kan ik niet. Mijn buitenlandervaring heeft mij nog zelfstandiger gemaakt en inzichten gegeven. Daarnaast is het ook de start geweest van een acceptatie die nu drie jaar later rust begint te geven. Geboren worden met zuurstoftekort dat leidt tot een hersenbeschadiging met alle beperkingen daarbij; is niet niets. Zeker als je hier op jonge leeftijd niet over kunt praten omdat je hier gewoonweg te jong voor bent. Daarnaast weet je ook niet hoe je ontwikkeling loopt en waar je terecht komt. Voor mij was de buitenlandervaring een bevestiging van totale eigen ontwikkeling. De mensen die ik heb leren kennen, hebben hierbij een bijdrage aan geleverd en mij een stuk zelfvertrouwen gegeven.
Mijn buitenland ervaring is een bevestiging dat als je iets wilt, je er vol voor gaat; het ook een succes kan worden; ook al geven mensen soms tegengas. Dicht bij jezelf blijven is het belangrijkste dat telt. Voor mij geldt dat ik mij langzaamaan weer verder kan gaan ontwikkelen. Wel te verstaan op mijn eigen tempo voor een zo’n stabiel mogelijke toekomst.
Met vriendelijke groet,
Kees Patist.