De stad leek me de perfecte plek om mijn passie voor interieur en design te combineren met mijn nieuwsgierigheid naar het leven in Zuid-Europa.
Toen ik eindelijk mijn buitenlandse stage mocht lopen, had ik alles geregeld. Mijn koffers stonden klaar, de vlucht was geboekt. Mijn moeder zei nog lachend: “Maar wat als je nooit meer terugkomt?” Toen moest ik erom lachen, maar achteraf voelde het bijna als een voorspelling. Helaas kwam Covid om de hoek kijken. Alles ging op slot en mijn plannen vielen in het water. Het was een enorme teleurstelling; ik had zó uitgekeken naar deze ervaring. Toch bleef het gevoel dat ik ooit naar Barcelona zou gaan, altijd op de achtergrond aanwezig.
Na mijn afstuderen kreeg ik alsnog de kans. In september 2021 vertrok ik alsnog naar Barcelona om stage te lopen bij een interieur bedrijf. Wat bedoeld was als een tijdelijk avontuur van zes maanden, groeide uit tot een ervaring die mijn leven compleet veranderde. Ik leerde werken in een internationale omgeving, zelfstandig zijn in een nieuwe stad en mijn creativiteit in de praktijk brengen.
Na mijn stage kreeg ik de mogelijkheid om te blijven werken bij hetzelfde bedrijf, een kans waar ik ontzettend dankbaar voor ben. De drie jaren die volgden waren leerzaam en inspirerend. Ik werkte aan uiteenlopende interieur projecten, bezocht beurzen in Europa en ontwikkelde mijn talen, mijn blik en mijn creativiteit verder. Het was een periode waarin ik zowel professioneel als persoonlijk enorm groeide.
Ruim een half jaar geleden voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap in mijn carrière. Ik ben begonnen aan een nieuwe baan in een andere sector om mijn kennis te verbreden, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en meer internationale werkervaring op te doen. Deze nieuwe uitdaging heeft me opnieuw laten zien hoe waardevol het is om open te staan voor verandering en kansen in je werk.
Inmiddels heb ik mijn leven volledig opgebouwd in Barcelona. Ik woon samen met mijn Spaanse vriend, voel me helemaal thuis en heb mijn plek gevonden. Als ik terugdenk aan dat moment op het vliegveld, had ik nooit kunnen bedenken dat dit het begin zou zijn van een compleet nieuw hoofdstuk.
Mijn grootste les? Sta altijd open voor wat het leven je brengt. Dingen lopen zelden precies zoals gepland, maar juist daardoor kom je op nieuwe plekken terecht. Denk niet te snel dat iets onmogelijk is; vaak ontstaan de mooiste kansen precies op momenten dat je ze het minst verwacht.
Tips voor wie een buitenlandse stage overweegt:
Websites zoals Nederland Wereldwijd en Go Europe waren voor mij erg handig om informatie te vinden. Tijdens mijn studie volgde ik ook een keuzevak Internationalisering, dat me goed voorbereidde. Maar mijn belangrijkste tip is: praat met mensen die de ervaring al hebben gehad. Zo hoor je de persoonlijke verhalen en tips die je nergens anders vindt.
Twijfel je over een stage in het buitenland of heb je vragen over de ervaring? Voel je vrij om mij te berichten, ik deel mijn verhaal en tips graag met je.
November 2025, Bolijn van Vliet (bolijnvanvliet@gmail.com)