Ik kom uit een gezin waar design altijd een grote rol speelde. We hadden thuis de mooiste designklassiekers staan, en elk halfjaar kwam er wel iets nieuws bij. Tijdens mijn tweedejaarsstage werkte ik bij een high-end meubel- en kunststudio. Daar heb ik enorm veel geleerd. Ik kende op een gegeven moment alle Deense en Italiaanse high-end merken uit mijn hoofd en dat was precies wat mijn liefde voor Deens design aanwakkerde.
In het vierde jaar moest ik mijn afstudeerstage kiezen. Ik had eigenlijk nooit gedacht dat ik die in het buitenland zou doen, maar toen dacht ik: “If I don’t do it now, I’ll never do it!” Eerst wilde ik naar Parijs, maar ik spreek geen Frans (en we weten allemaal hoe Fransen kunnen zijn), dus dat plan liet ik snel varen. Al gauw kwam Kopenhagen weer in beeld. Ik had er al wat connecties, en het voelde meteen goed.
Zoals iedereen weet, is Kopenhagen dé stad van design — van architectuur tot productdesign. De zoektocht naar een stage was niet makkelijk, want iedereen wil hierheen. Gelukkig had ik een goed gevuld portfolio en al een paar jaar mijn eigen bedrijf, waardoor ik kon laten zien dat ik professioneel aan de slag kon. Vooral mijn residentiële projecten gaven me de nodige ervaring en kennis. Uiteindelijk werd ik bij twee plekken aangenomen en koos ik voor een stage bij Kristina Line.
Toen begon de volgende uitdaging: een woning vinden. In Denemarken is het niet gebruikelijk om stagevergoeding te krijgen, wat betekent dat je zo’n 70% van de kosten zelf betaalt. De zoektocht naar een appartement was eerlijk gezegd een ramp! Pas een halve maand voor de zomervakantie vond ik mijn studio, de stress was echt hoog. Ik wilde graag alleen wonen, wat de huur wat duurder maakte (al valt dat nu, als ik de huidige prijzen zie, best mee!).
Eind augustus verhuisde ik samen met mijn vader van Nederland naar Kopenhagen. We reden met mijn hele inboedel die kant op, want ik had een non-furnished kamer gehuurd. Alles moest dus nieuw gekocht worden. Samen hebben we mijn studio helemaal ingericht. Van bed tot lamp en op 1 september begon ik officieel met mijn stage.
Mijn stageperiode was echt een geweldige ervaring. Ik heb zó veel geleerd. Mijn doel was om Rhino te leren, en dat is zeker gelukt. Ik kon al technisch tekenen, maar na mijn stage kon ik dat echt op professioneel niveau. Ook Photoshop werd een van mijn meest gebruikte tools en daar ben ik nu best goed in geworden. Omdat het alleen Kristina (de eigenaresse) en ik waren, werkten we heel nauw samen. Ik deed mee aan alles: van ontwerp tot uitvoering, van technische tekeningen tot reizen naar Oslo voor een fotoshoot. Het was fantastisch!
Hoewel ik het super naar mijn zin had, was ik ook veel alleen. Ik hou van werken! In Nederland werkte ik vaak zes à zeven dagen per week, tussen mijn eigen bedrijf en bijbanen in de horeca. Daardoor was de keuze om hier te blijven werken snel gemaakt. Ik werd aangenomen bij twee leuke restaurants, waar ik nog steeds werk.
In februari liep mijn stage af, maar omdat ik inmiddels zo’n eigen leven had opgebouwd, zag ik mezelf niet meer in Nederland wonen. Dus besloot ik om te “emigreren” naar Denemarken. Ik vind dat nog steeds een groot woord, maar officieel ben ik nu een Deen en geen Nederlander meer.
Na mijn afstuderen in juni ben ik direct weer terugverhuisd naar Kopenhagen. Nu woon ik in een prachtig appartement in Frederiksberg, waar ik twee kamers verhuur. Daarnaast werk ik bij een architectuurbureau, én nog aan mijn eigen projecten en in de restaurants.
Ik woon inmiddels ruim anderhalf jaar in Kopenhagen en ik vind het heerlijk! De stad voelt een beetje als Amsterdam, maar dan met minder chaos.
Sinds kort vlog ik mijn leven op YouTube en deel ik veel op Instagram. Daar kun je goed zien hoe het leven in Kopenhagen eruitziet. Heb je vragen over verhuizen naar Denemarken, stages in Kopenhagen of iets anders? Stuur me gerust een berichtje op Instagram of een mailtje!
Veel liefs uit Kopenhagen!