Submenu

[SIV] Hoe groot of kleine stapjes het ook zijn, start vandaag.

13-05-2024
139 keer bekeken {0} reacties

Het zal nu waarschijnlijk anders heten, maar toen ik in 2008 van het Nimeto afstudeerde heette de opleiding RPC; Reclame, Presentatie en Communicatie.

Wat ik heel tof vond was dat ik bezig kon zijn met grafisch ontwerp/illustratie en dat vervolgens kon toepassen in ruimtelijke vorm; interieurs, winkelinrichtingen, etalages etc. In principe is dat de basis van wat ik nog steeds doe bij Studio Mals, al is de schaal wat kleiner en de vorm veranderd naar film en fotografie. Tegenwoordig maken we o.a. tv-commercials en internationale reclame campagnes voor klanten als Bol.com, IKEA en de The Washington Post. Ons werk kenmerkt zich door het optimistische karakter, de kleuren en het gebruik van handgemaakte objecten.

Wat ben je direct na Nimeto gaan doen?

Na het Nimeto wilde ik verder ontwikkelen. Ik had nog geen zin in om te gaan werken dus leek verder studeren me logisch. Ik meldde me aan en werd aangenomen op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, studierichting illustratie. Daar leerde ik verhalen/concepten in beeld vertalen. Ik was niet zo goed in tekenen, dus dat was wel een uitdaging bij Illustratie. Waar veel van mijn klasgenoten illustratoren werden die tekenden, ging ik juist ruimtelijk objecten maken en die vervolgens fotograferen. Zo had ik wel een afbeelding gemaakt maar hoefde ik niet te tekenen. Hier kwam de kennis van het Nimeto van ruimtelijk werken al goed van pas.

Hoe ben je voor jezelf begonnen

In mijn klas zat ook Silas Nout, mijn huidige compagnon. Met hem kon ik goed het goed vinden, eigenlijk al meteen vanaf het eerste jaar. We hebben uiteindelijk 4 jaar lang samengewerkt en daarom voelde het logisch dat we na ons afstuderen een bedrijf zouden beginnen. Dat werd Studio Mals. Door veel naar openingen en feestjes te gaan en daar met iedereen te kletsen, kregen we ons eerste klusje. En daarna al weer snel de volgende. Goed werk valt op en we werden al snel gevraagd voor onze eerste grote reclame campagne voor Orangina. Een film klus waarbij we 12 commercials konden maken. Dat project bracht ons in de advertising wereld. Vanaf toen zijn we serieus gaan bouwen aan ons merk en bedrijf. Door steeds grotere merken aan ons te verbinden konden we groeien, en toffe commercials en films maken. Inmiddels zijn we vaste partner van Tony’s Chocolonely en bol.com maar maken we ook campagnes voor KPN en HEMA en nog veel meer mooie merken. Daar geven we ook veel lezingen over. We staan op de grote Europese designfestivals om daar te spreken over ons werk en hoe we dat maken. Zo stonden we laatst op OFFF festival in Barcelona. Daar presenteerden we onze eerste korte film; Group Session. Een grappige film met handgemaakte poppen. Op ons Youtube account kun je de film bekijken!

Waar is jouw liefde voor Animatie geboren?

Het begon allemaal met de objecten maken en fotografie op de kunstacademie. Een mooi beeld maken en met een visuele metafoor of conceptueel idee een verhaal overbrengen. In de kern is dat eigenlijk nog steeds wat we doen. Van fotografie - stilstaand beeld - ontwikkelde dat langzaam in bewegend beeld. Van GIFjes en korte video’s naar langere film. Animatie zoals wij dat maken – met handgemaakte objecten en zonder acteurs – zit een beetje in de stop-motion hoek.  Die filmtechniek wordt niet zoveel gebruikt in de reclame wereld, maar past wel heel goed bij onze visuele stijl en manier van werken.

Heb je tips voor studenten die willen doorstuderen?

Vooral doen! Je kunt verder uitzoeken wat je wilt en waar je goed in bent. Maar kies wel iets waar je blij van wordt, want met tegenzin studeren is voor niemand leuk.

Heb je tips voor studenten die voor zichzelf willen beginnen?

Ook doen. Als je niet wilt doorstuderen moet je zeker aan de slag gaan. Ik vond het heel fijn om dat met een partner te doen, maar alleen kan ook prima. Maak wel een plan (en hou je eraan) en bedenk goed wat je wil doen, en waar je naartoe wilt. Dat geeft een doel om aan te werken.

Wat zou je nooit weer doen?

Afwachten. We zijn geneigd om af te wachten op een goed moment, of de perfecte omstandigheden. Maar ik denk dat elk moment geschikt is om aan iets te beginnen of te proberen. Hoe groot of kleine stapjes het ook zijn, start vandaag.

Wat had je veel eerder moeten doen?

Eigen werk blijven maken. In het begin deden we alleen maar wat onze klanten van ons vroegen. En dat was op zich goed want ons bedrijf moest groeien. Maar al snel werkten we alleen maar in opdracht en maakte we nooit meer zomaar iets voor de lol. Nu we dat wel doen merken we dat we daar veel plezier uithalen en dat dat werk uiteindelijk toch ook wel weer klanten oplevert.

Waar zie jij jezelf over tien jaar?

Nog steeds bij Studio Mals. Ik kan in principe doen wat ik wil en de klanten komen naar ons toe voor het werk dat ik het leukste vindt om te maken. We hebben een prachtig bedrijf, we werken voor mooie merken en met de fijnste mensen. Dat wil ik graag nog lang blijven doen.

Hoe blijf jij jezelf ontwikkelen?

Door goed te kijken naar wat er allemaal in de (design)wereld gaande is. Veel lezen, veel bekijken en vooral praten met anderen. Dat kan op elk niveau en op elk interesse gebied zijn. Als je nieuwsgierig blijft en wil leren, dan blijf je ontwikkelen.

Wie is jouw grote voorbeeld/rolmodel?

Toen ik op school zat had ik nog wel ontwerpers en studio’s waar ik naar keek als voorbeeld, maar inmiddels heb ik dat niet meer echt. Ik vind het inspirerend om te zien als mensen gepassioneerd zijn en werk maken waar ze trots op zijn.

Afbeeldingen

Reageren

X (voorheen Twitter)

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...
Cookie-instellingen