Submenu

[SIV] Mijn passie is werk creëren dat een maatschappelijk doel heeft

08-01-2024
396 keer bekeken {0} reacties

In 2016 ben ik op Nimeto begonnen bij de studie Styling, Interieur en vormgeving. Tijdens deze studie heb ik de basis van het creatieve denkproces geleerd welke uitingen je allemaal hebt, zowel ruimtelijk als digitale uitingen.

In 2018 had ik mijn stage bij Bakker Baarn, waar ik mijn liefde voor grafisch en digitale vormgeving heb ontdekt. In 2019 heb ik mijn droom kunnen vervullen. Ik heb in Sydney in Australië stagegelopen voor een half jaar. Daar heb ik vele ervaringen opgedaan en mooie momenten gehad. Ik heb mijn liefde voor grafisch en digitale vormgeving ontdekt.

Na deze vier jaar wilde ik meer gaan doen met het grafisch vormgeven, maar dan op het gebied van illustratie en animatie. Ik had mij aangemeld bij de kunstacademie St.Joost in Breda. Uiteindelijk bleek dit niet mijn studie, ik heb toen een tussenjaar genomen en ben op zoek gegaan naar een stage. Begin februari 2021 kon ik mijn stage beginnen bij Twelve, hier heb ik vele verschillende vormgevingsuitingen, zoals advertenties op Google, profielfoto’s, website uitingen, banners, social media posts, folder, flyers, brochures, video’s, illustraties, animaties etc. Daarnaast heb ik wat zelfstudie gedaan en heb ik mijzelf After Effects, een beetje Cinema 4D en Premiere Pro aangeleerd.

Tijdens deze stage heb ik mij ook aangemeld en toelating gedaan voor de studie Associate degree (AD) Digital Media aan de HKU. Een 2-jarige studie waar je vooral projectmatig studeert. Ik was begin juli 2021 aangenomen voor deze studie. Ik heb veel kennis opgedaan op gebied van concept ontwikkeling. Waar moet je goed overdenken qua wat je doelgroep interessant vindt. En hoe kan je werk testen, waarom wil je die uiting gebruiken. Ook heb ik mijzelf als persoon hier ook leren kennen en heb ik veel kennis opgedaan qua wat er digitaal allemaal mogelijk is. Ook heb ik geleerd hoe je samenwerkingen aan kan gaan. Zorgen dat je samen met mensen, die ene hele technische maar gave uitwerking toch kan maken. Zonder dat jij per se veel technische kennis nodig hebt.

Na vele projecten te hebben ontwikkeld en uitgewerkt, kon ik begin februari 2023 dan beginnen met afstuderen. Mijn afstudeerproject is gebaseerd op hoe we complexe informatie visueler en begrijpelijker kunnen maken. Zorgen dat je teksten door visueel beeld makkelijker kan snappen, of de weg erin kan vinden. Ook heb ik gekeken naar wat er mogelijk is qua hulpmiddelen, zoals het voorlezen van tekst of een Dyslexie lettertype.

Vanuit dit idee is mijn concept en toegankelijkheidspakket, “Begrijpbaar Met Beeld” ontstaan. Als Dyslect, ervaar ik zelf nog vaak dat de overheid, bepaalde bedrijven of organisaties met een juridisch onderdeel hun belangrijke informatie delen in de vorm van tekst waarin veel moeilijke woorden zijn verwerkt en lange lastige zinnen. Met dit concept word je d.m.v. visuele beelden (video, iconen, infographics) begeleid bij de tekst. Met mijn voorbeeld homepagina van de belastingdienst geef ik een beeld hoe je “Begrijpbaar Met Beeld” kan inzetten.

Wat is mijn passie?

Mijn passie is werk creëren dat een maatschappelijk doel heeft. Een van die dingen is het creëren van toegankelijkere, aantrekkelijke en begrijpelijke informatie en communicatie voor iedere burger en/of doelgroep. Het andere is het ontwikkelen, creëren en vormgeven van campagnes waarmee je een maatschappelijk vraagstuk aan de kaak stelt en zo meer bewustwording creëert. Met beide manieren van vormgeven zorg ik graag voor een betere, eerlijke en meer saamhorige maatschappij.

Wat doe ik nu voor werk, hoe besteed ik mijn tijd

Afgelopen juli 2023, ben ik dus afgestudeerd bij de opleiding (AD) Digital Media. En op dit moment, dat ik dit schrijf ben ik werkzoekende. Op ditzelfde moment  zijn er gesprekken gaande en gesprekken gepland. Ik ben op zoek naar een functie waar ik als beoefend vormgever mijn passie om maatschappelijke impact te creëren kan uitoefenen. 

Wat ik als vormgever het liefst doe en met welke mediamiddelen ik het liefst werk.
En waar ik ook aardig wat ervaring mee heb:

  • Editen van video’s
  • Grafische/illustratieve animaties
  • Platforms (websites en apps)
  • Grafisch ontwerpen voor drukwerk (flyers, posters, banners etc.)
  • Grafisch ontwerpen voor online (social media posts, banners, advertenties etc.).

De functies die ik daarin kan vervullen zijn:

  • UX designer
  • Graphic designer
  • Animator
  • Video editor
  • Beeldbewerker
  • Content creator.

Wat ik doe ook naast het solliciteren vrijwilligerswerk. Sinds halverwege september werk ik als vrijwillige vormgever, aan verschillende uitingen van de Nederlandse Hypofyse Stichting (NHS). Zo heb ik met een strakke dateline een folder voor hypothalamus dysfunctie op de kinderleeftijd vormgegeven. Deze folder werd gebruikt tijdens een bijeenkomst van ouders kinderen en doctoren die ze hebben georganiseerdop 26 okt. De folder was een groot succes en is goed ontvangen bij de opdrachtgevers en de doelgroep. Op dit moment ben ik  vooral bezig met kaarten te illustreren om bepaalde lastige aandoeningen en ziektes goed visueel uit te leggen. 

Naast het solliciteren en vrijwilligerswerk ben ik op zoek gegaan naar hoe ik mijn sollicitatieproces kan verbeteren. In begin ben ik vooral gaan reageren op vacatures die ik langs zag komen, doormiddel van een motivatiebrief te schrijven, mijn CV te sturen en mijn portfolio. Daaruit merkte ik dat ik niet erg snel uitgenodigd werd voor een gesprek. Ik ben gaan kijken naar andere mogelijkheden. 

Zo heeft mijn oom het advies gegeven door te kijken of de vacature bij je past. Dit kan door vragen over de vacature te stellen via de telefoon of de mail. Ook heb ik een LinkedIn workshop gevolgd via Nimeto Community. En daarmee heb ik mij via LinkedIn veel beter kunnen profileren. Zowel door mijn profiel bij te werken, als contact te zoeken met mede vormgevers, netwerkgesprekken aan te gaan en te leren van hen. Vanuit daar heb ik veel geleerd over hoe ik mijn CV kan bijwerken, hoe mijn portfolio over komt en hoe ik op mijn LinkedIn kan uitstralen wat mijn passie is, wie ik ben en hoe gedreven ik ben.

Ook heb ik geleerd, om zelf contact op te nemen met een bedrijf dat je interessant vindt.  Te laten weten wat je passie is en wie je bent. 

Wat is mijn toekomstdroom?

Mijn toekomstdroom is om bij een impactvolle (nieuws)organisatie of bedrijf te werken,
Waarmee ik via dat werk een bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Een handje kan helpen, doormiddel van mijn visuele creatieve vaardigheden. Plekken waar ik mijzelf later als Interactie en multimedia vormgever zie en mijzelf naar toe zou willen laten groeien, is NOSop3, NOS Stories, BOOS, een soort documentaire/nieuws redactie van een publieke omroep (zoals KRO-NCRV, BNN-VARA). Een soort ontwerpbureau als Greenberry, GRRR, Fabrique, Kaliber of een soort e-learning ontwerpbureau als RMMBR. Bij een coöperatieve vereniging te werken als MEE, die zorgen inclusieve samenleving. Of een overheidsonderdeel, zoals de Politie, Ministerie van Defensie, of het UWV.

Sollicitatie tips die ik iedereen graag wil meegeven

Bepaalde tips, die ik graag wil meegeven, zijn vooral sollicitatie tips. In de afgelopen maanden dat ik op zoek ben naar werk, heb ik dus ook heel veel kunnen leren (eigenlijk een soort tweede zelfstudie) over hoe je zou kunnen solliciteren. Welke sollicitatie strategieën zijn er, hoe geef je goed aan waar jij energie van krijgt, wat je kan en wat voor een persoon je bent. En hoe laat je jouw kracht als vormgever zien in je visuals. Tips die dus superhandig zijn voor het sollicitatie proces, om je zelf goed te profileren, contact te zoeken, jezelf op de radar te zetten, te presenteren, te laten zien hoe jij werkt en waarom jij die ontwerpkeuzes hebt gemaakt.

LinkedIn

Ik heb gemerkt, als je een LinkedIn profiel goed hebt geüpdatet, dat je snel gevonden wordt en interessant bent voor een sollicitatiegesprek. Zelf heb ik een LinkedIncursus gevolgd van Bastiaan Grutterink via Nimeto Community. En heb ik een gratis checklist van Aaltje Visser doorgenomen. Zowel de cursus of een gewoon koffie gesprek met Bas, als die checklist kunnen je een heel stuk verder helpen bij het aantrekkelijk maken en goed updaten van je profiel. Checklist: https://aaltjevincent.nl/de-linkedin-checklist-voor-solliciteren/  Daarnaast is het opzoeken van connecties op LinkedIn ook een ingang naar een functie die je zoekt. Je kan op LinkedIn zoeken naar verschillende mensen die in jouw functie (vormgever bijvoorbeeld) bij een bepaald bedrijf/organisatie werken waar jij wilt werken. Als je die hebt gevonden, dan kan je bij connectie maken een kort bericht sturen. Met dit bericht open je een gesprek, misschien kan je hierdoor wel een netwerkgesprek regelen op het kantoor. En zou je via die weg feedback op je CV kunnen vragen, op je portfolio of misschien bepaalde werk mogelijkheden

Voorbeeld bericht:

Goedemiddag Lisa, ik zie dat je al 7 jaar werkt bij Lexima. Een bedrijf met een belangrijk doel en met hun producten, leerlingen echt kan helpen. Zelf zou ik graag bij zo’n bedrijf willen werken. En vroeg mij af of hier mogelijkheden voor zijn. Zouden wij hierover in gesprek kunnen gaan? Gr, Esther

CV

Je CV is een van de belangrijkste documenten waarmee je tijdens je sollicitatie proces kan laten zien wat jij kan, waar je ervaring in hebt en wat je allemaal hebt geleerd. Om inhoudelijk een goed CV te krijgen, kan je ook weer van Aaltje Vincent deze checklist volgen: https://aaltjevincent.nl/de-cv-checklist/  Een van de belangrijkste dingen die zij noemt is je stukje profiel tekst. Laat daar goed weten wat jouw motivatie is, waar jij energie van krijgt en wat voor jou belangrijk is in je werk. Daarnaast is het als vormgever een mooie kans om van je CV iets aantrekkelijks te maken. Zelfs een veel meer visuele versie van maken met zo min mogelijk hoeveelheid tekst. Hierdoor kan je laten zien hoe jouw creatieve hoofd werkt en kan je jouw kracht laten zien.

Portfolio

Als vormgever is een goed portfolio altijd belangrijk, een portfolio waar je meest relevante werk in zet en een goed beeld geeft van wat jij graag doet en wat jij kan. Maar niet alleen het werk zelf en een opdracht beschrijving is belangrijk. Ook het verhaal hoe het concept is ontstaan, wat je vormgeving keuzes zijn en dat je een beeld weergeeft van je werkwijze.

Vacature reageren

Als je als vormgever op vacatures reageert, vragen ze meestal of je een CV, motivatiebrief en portfolio kan sturen. Soms vragen ze ook naar je LinkedInprofiel en als je vragen hebt kan je ze bellen of mailen. Bellen zou ik altijd proberen, als je echt interesse hebt in die vacature. En heb je niet enorme interesse, kan je vragen ook altijd in de mail opstellen. Pak een paar vragen erbij die je hebt over de vacature. Mocht je die niet hebben, kan je altijd over ervaring beginnen of aangeven wat je nu doet of wat voor een studie je hebt gedaan. Er komt vanzelf wel een gesprek uit dit telefoontje of een mail reactie. En zo krijg je een beeld over de functie en het bedrijf. En of je energie wilt stoppen in deze sollicitatie of niet. Wat ook nog kan, mocht je wel bij dat bedrijf willen werken. Maar ze hebben geen passende vacature. Bel ze dan en geef aan dat je die vacature hebt gezien, dat jij het bedrijf fantastisch vindt en vraag of er mogelijkheden zijn in jouw werkgebied.

Motivatiebrief

Dit is iets wat ik erg lastig vind en waar ik ook veel hulp voor heb gevraagd en heb gekregen. Want als je solliciteert ben je meestal niet de enige. Maar hoe zorg je dat je goed over komt met je sollicitatiebrief? Hoe spring je eruit en kan je goed laten zien wie jij bent.
Het gene wat ik heb geleerd en wat handige handvaten kunnen zijn voor een motivatiebrief is:

  1. Je begint met 2 zinnen waarin jij vertelt waarom jij hun problemen kan oplossen.
     

Voorbeeld:

Vind je het belangrijk dat al je werk en acties goed online en via social media onder de aandacht worden gebracht. En zou je graag willen dat iemand de boodschap vooral in beeld en met video goed kan vormgeven? Dan nodig ik je graag uit om deze brief, die ik met veel plezier heb geschreven, verder te lezen.

  1. Daarna kan je meer ingaan op waarom je de functie interessant vindt,
    waarom past het bij jou en wat kan je nog meer voor hen betekenen.
  2. Dan wat motiveert je om juist bij dat bedrijf/organisatie jouw functie uit te oefenen.
  3. Wat voor ervaring heb jij in die functies, wat heb je gedaan tijdens je studie en stages.
  4. Wie ben jij als werknemer en als persoon, wat zijn jouw eigenschappen.
  5. Daarna sluit je af met een mooie alinea, waarin je portfolio kan vermelden,
    misschien een (afstudeer)project.
  6.  En je kan dan afsluiten met een zin waarin je uitkijkt naar een gesprek.
    En aangeeft met welke contactgegeven ze jou kunnen bereiken.

Bellen

Als je heel graag bij een bedrijf wilt werken, maar ze hebben geen vacature open staan.
Kan je altijd gewoon bellen, laten weten dat je het bedrijf heel gaaf vindt, vertellen wat jij zelf hebt gedaan voor werk en/of opleiding. En na dat je hun ego beetje hebt gestreeld, vraag of je met hen in gesprek zou kunnen gaan voor mogelijkheden in het bedrijf.

Podcast

Een podcast die mij enorm heeft geholpen is de podcast Female Boss. Ze hebben het daarover hoe je kan zoeken naar werk, hoe je kan solliciteren, hoe je LinkedIn en CV kan bijwerken. En hoe je een sollicitatiegesprek aan kan gaan, daarin hebben ze het over hoe ga je dit gesprek in, wat zeg je en hoe kom je dan over. Dit alles kan je hier vinden en horen: https://www.femaleboss.nl/

Vragen om hulp

Het klinkt misschien logisch, maar het is ook voor sommige erg lastig. Hulp vragen voor je en feedback vragen op je sollicitaties. Want het kan nogal persoonlijk over komen, dit hoeft echter niet zo te zijn. Soms is het goed om een blik van iemand anders te krijgen. Want ook al denk je dat je CV helemaal goed is, je portfolio duidelijk is of je motivatiebrief vanuit je hart komt. Het kan voor degene die het binnen krijgt allemaal simpel overkomen, of ze zien geen duidelijke reden waarom ze voor jou moeten kiezen in plaats van die ander. Iemand die in hetzelfde vakgebied als jij zit, door die persoon je CV, motivatiebrief of LinkedIn te laten checken, of door een bepaalde loopbaan coach. Dat kan toch nog leiden tot interessante puntjes, waarmee jij je die onderdelen nog sterker kan maken.
En goed kan laten zien wat jij kan.

Een maatje zoeken

Je hoort het waarschijnlijk vaak. Maar ik heb contact gezocht met iemand die in hetzelfde schuitje zit als ik. Een aantal maanden geleden heb ik contact gezocht met iemand, die via een bedrijf op LinkedIn liet weten dat zij op zoek is naar een baan. Via LinkedIn heb ik met haar gesproken en ook online hebben wij even een koffie momentje gehad. Later hadden we ook Whatsapp contact en lieten wij elkaar weten hoe het ging en wat nu de mogelijkheden waren. En als er een afwijzing was, deelde we dat ook en konden we elkaar ondersteunen. Het verlicht echt zo’n sollicitatie maatje in het hele sollicitatie proces. Je staat sterker in je schoenen en je hebt het idee dat je er niet alleen voor staat.

Esther

www.estherdeboer.nl

http://www.begrijpbaarmetbeeld.nl/

https://www.linkedin.com/in/esthermariadeboer/

Afbeeldingen

Reageren

X (voorheen Twitter)

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...
Cookie-instellingen