Submenu

Ken de ABN: Netty Arriëns

Richelle Leijgraaff 01-06-2023
169 keer bekeken 2 reacties

In deze vaste rubriek stellen we je voor aan de leden van de ABN. Ontdek waarom ze doen wat ze doen en waarvan hun hart sneller gaat kloppen. Deze keer richten we de schijnwerper op Netty Arriëns: voorzitter van de ABN en mede-eigenaar van Fier Media.

Waarvan kunnen we jou kennen?
‘Waarschijnlijk van Fier Media: een bruisend ontwerpbureau in hartje Utrecht. We startten met zijn vieren en zijn nu met zes. Niet zo groot, dus – maar we maken wél veel impact. We hebben grote opdrachtgevers waarmee we al lang samenwerken en voor wie we de gaafste dingen ontwerpen. Creativiteit, dynamiek en een overtuigende boodschap: daar staan we voor. Ik hou ervan om vernieuwende concepten te bedenken. De grote lijnen neerzetten is mijn kracht. De details laat ik vervolgens over aan mijn collega’s. Die zijn daar véél beter in dan ik.’

Waar komt Nimeto om de hoek kijken?
‘Onze eerste stagiair kwam er vandaan. Tijdens die stageperiode werd me duidelijk dat Nimeto-leerlingen iets heel belangrijks hebben: een creatieve manier van denken. Er volgden meer stagiairs via Nimeto en uiteindelijk sloot ik me aan bij de ABN. Omdat ik vind dat studenten in de creatieve sector geholpen en gekoesterd moeten worden. Leerlingen worden te vaak ontmoedigd om voor het mbo of de creatieve sector te kiezen. Een verspilling van talent. Als bedrijfsleven moeten we deze jongeren de kans geven zich te ontwikkelen én openstaan voor hun ideeën. Zij zijn vaak al honderd stappen verder, er moet alleen iemand luisteren.’

Waarom werd je voorzitter van de ABN?
‘Je kunt wel zeggen dat ik verzot ben op mbo’ers. Daarom leek het voorzitterschap me ook wel wat. Ik wil ABN-leden enthousiast maken, plek creëren voor discussie en meer van elkaar leren. Een bruisende community worden, dus. Een club waar ook plek is voor jonge leden met een andere kijk op de wereld. Dat is volgens mij erg waardevol. En wie weet neemt een van hen het stokje wel van me over. De groep moet blijven groeien en dat kan het beste onder leiding van iemand die ook groeit.’

Wat doe je als je niet met Fier Media óf de ABN bezig bent?
‘Ik heb een enorme voorliefde voor Amerika. Eigenlijk al sinds Woodstock, waar ik heen móést. Maar: ik was 10 jaar en woonde in Apeldoorn, dus dat mocht natuurlijk niet. Nu ik oud en wijs genoeg ben, ga ik er vaak naartoe samen met mijn man. Dan maak ik polaroids van mensen die ik daar ontmoet: eentje voor henzelf een eentje voor in mijn reisdagboek. Daarin zetten ze dan ook een kort verhaaltje bij de foto. Over henzelf óf over onze ontmoeting. Een kostbaar bezit waarin mijn passies samenkomen: mensen, avontuur en creativiteit.’

Afbeeldingen

2  reacties

Edwin van der Geest

06-06-23 om 14:39

Leuk profiel zo Netty Arriëns 

Simone Ooijens

23-06-23 om 9:53

Met speciale dank aan Finouk Datthijn voor de professionele fotografie. 

Cookie-instellingen